Економіка З 2021 року тарифи на ЖКП встановлюватиме місцева влада!

З 2021 року тарифи на ЖКП встановлюватиме місцева влада!

1178
0

Мінрегіон розраховує на повну передачу повноважень з регулювання діяльності постачальників комунальних послуг від Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг, до органів місцевого самоврядування до кінця 2020 року!

17 лютого 2020 відбулась зустріч-обговорення проблем ЖКГ в Мінрегіоні. На ній були проведені публічні консультації Концепції державної політики по досягненню цілі 10.5 «Українці отримують якісні комунальні послуги» Програми діяльності Кабінету Міністрів України та плану її реалізації.

Головною проблемою було визначено, що споживачі не отримують безперервних та якісних комунальних послуг, в тому числі через неузгоджену політику державного регулювання з можливостями громад, органів місцевого самоврядування відповідати за об’єкти житлово-комунального господарства, відсутність фінансового ресурсу у надавачів таких послуг (підприємств тепло-, водопостачання та водовідведення) на здійснення заходів з модернізації основних засобів.

Також представниками Мінрегіону було визначено наступні проблеми:

  1. Неефективність державного регулювання суб’єктів природних монополій та суб’єктів господарювання на суміжних ринках протягом 2011 – 2019 рр., призвела до відсутності фінансового ресурсу (15,5 млрд грн) для проведення розрахунків за енергоносії та перекладання НКРЕКП відповідальності за наслідки такого регулювання на органи місцевого самоврядування (у 2017 році НКРЕКП було повернуто на місцевий рівень 207 підприємств ТКЕ та 88 підприємств ВКГ, із значними обсягами збитків, кредиторської та дебіторської заборгованості, різниці в тарифах).
  2. Відсутнє централізоване водопостачання у 3 містах України (у мм. Судова Вишня і Турка, Львівська обл. та у м. Вашківці, Чернівецька обл.), у 11 % смт та 70 % сіл. Питна вода є привізною у близько 800 населених пунктів (9 областей) з населенням близько 270 тис. людей. Лише 2% сіл забезпечені централізованим водовідведенням.
  3. Загальна протяжність теплових мереж (у двотрубному обчисленні) складає 20 326 км. Визнані ветхими та аварійними 8 519 км теплових мереж, що складає 41,9 % від загальної кількості. Із 145 754 багатоквартирних будинків забезпечено централізованим опаленням 80 909 будинків (55,5 %).

Мінрегіон жкг

Учасники також обговорили можливі причини утворення цих проблем:

1) неефективне регулювання НКРЕКП в т.ч. несвоєчасний перегляд тарифів на теплову енергію та комунальні послуги уповноваженим органом (НКРЕКП), а також невідповідність фактичних обсягів реалізації теплової енергії обсягам теплової енергії, що враховані у тарифах, встановлених НКРЕКП;

2) фінансово-господарський стан підприємств центрального водопостачання, централізованого водовідведення, централізованого теплопостачання та постачання гарячої води, відсутність фінансування аварійно-відновлювальних робіт мереж теплопостачання;

3) інвестиційна непривабливість сфери централізованого водопостачання та централізованого теплопостачання (незадовільний технічний стан, зношеність основних фондів, висока енергоємність систем, високий рівень втрат та витрат питної води, високий рівень втрат та витрат тепла, застосування застарілих технологій);

4) зношеність, застарілість інфраструктури та технологій водопостачання, водовідведення та теплопостачання (на рівні 70 %), енергозатратність виробництва та транспортування послуг: незадовільний технічний стан та значна зношеність систем централізованого водопостачання: в аварійному стані знаходиться 35 % водопровідних мереж, потребує заміни 23% насосного обладнання; визначені ветхими та аварійними 8 519 км теплових мереж, що складає 41,9 % від загальної кількості;

5) недостатнє виділення коштів органами місцевого самоврядування на заходи із забезпечення населення централізованим водопостачанням, централізованим теплопостачанням, постачання гарячої води;

6) низька якість питної води в джерелах питного водопостачання: 21,5 % забруднених стічних вод скидаються у водні об’єкти, відсутність фінансування Загальнодержавної цільової програми «Питна вода України»;

7) відсутність довгострокового планування теплопостачання;

8) низька обізнаність споживачів щодо ключових елементів реформи сфери комунальних послуг та про свої права та обов’язки;

9) споживачам не перераховують вартість комунальних послуг у разі їх не надання або надання їх не в повному обсязі та не відповідної якості.

Довідка:

На сьогодні повноваження щодо встановлення тарифів теплову енергію та комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення) розподілено між НКРЕКП та органами місцевого самоврядування.

Відповідно до вимог Законів України «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг», «Про теплопостачання», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення» НКРЕКП встановлює тарифи на теплову енергію та комунальні послуги тим суб’єктам природних монополій та суб’єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких вона здійснює.

У свою чергу, органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на теплову енергію та комунальні послуги для решти суб’єктів господарювання, які не підпадають під регулювання НКРЕКП (вимоги Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про житлово-комунальні послуги», «Про теплопостачання», «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення»), тобто для ліцензіатів обласних, Київської міської державних адміністрацій.

У 2017 році у зв’язку із прийняттям НКРЕКП постанов від 22.03.2017 №307 та №308, якими затверджено нові Ліцензійні умови провадження господарської діяльності у сферах теплопостачання і централізованого водопостачання та водовідведення, значна кількість підприємств перейшла від НКРЕКП на місцевий рівень регулювання.

На думку Мінрегіону, через неефективне регулювання НКРЕКП діяльності підприємств, органами місцевого самоврядування і підприємствами галузі порушуються питання щодо передачі повноважень з ліцензування господарської діяльності у сферах тепло-, водопостачання та водовідведення та, відповідно, встановлення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги від НКРЕКП до місцевих органів влади.

встановлювати тарифи тепер будуть ОМС

Мінрегіон розробив план реалізації державної політики по досягненню цілі «10.5. Українці отримують якісні комунальні послуги» Програми діяльності Кабінету Міністрів України.

У проекті плану реалізації держполітики зазначено, що Мінрегіон до 30 вересня має розробити і внести на розгляд Кабміну законопроект про зміни до законодавства щодо регулювання діяльності підприємств в сферах теплопостачання, централізованого водопостачання і водовідведення.

Мінрегіон відповідає за супровід подальшого розгляду законопроекту у Верховній Раді та до 30 листопада мають бути затверджені ліцензійні умови і порядок контролю за ними.

Початок передачі повноважень по з регулювання діяльності постачальників комунальних послуг запланована на 1 липня 2020 і повинна закінчиться 31 грудня.

З 2021 року тарифи на комунальні послуги для підприємств тепло-, водопостачання і водовідведення повинні встановлюватися виключно на місцевому рівні.

Також концепція передбачає повне списання штрафних санкцій, накладених на підприємства комунальної сфери після 1 липня 2016 року.

Очікується, що до реалізації інвестиційних проектів тепло- і водопостачальних підприємств будуть залучені кошти міжнародних фінансових організацій.

Крім того, по результатах впровадження комплексу заходів з централізованого водопостачання та водовідведення 10% населених пунктів, які зараз забезпечуються привізною водою, повинні бути забезпечені централізованим водопостачанням, а в 25% населених пунктів з населенням понад 2 тис. осіб повинно з’явиться централізоване водопостачання.