Економіка Житлово-комунальна облога

Житлово-комунальна облога

329
0

З 1 липня українців візьмуть в облогу. Окрім подорожчання гарячої води і опалення у два рази, до поштових скриньок багатьох із нас надійдуть «листи щастя» від податкової щодо сплати податку на нерухомість. Час «Ч» наступить і для багатоповерхівок: до цього терміну вони повинні або створити ОСББ, або чекати на те, що місцева влада нав’яже їм керуючу компанію замість ЖЕКів. Доволі показовою є позиція парламенту – законопроекти, направлені на мінімізацію лиха, яке розпочнеться 1 липня, розглядати у сесійній залі не поспішають.

Нав’язаний керуючий

СуцільнаОСББзація, згідно з прийнятим у 2015 році законом «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку», мала завершитися 1 липня 2016 року. Кожен багатоквартирний будинок повинен був стати об’єднанням співвласників. Для тих будинків, які не схотіли чи не встигли у визначений термін об’єднатися, місцева влада на конкурсних засадах призначає управителя. За його послуги мешканці повинні платити рівно стільки, скільки він вказував, коли брав участь в конкурсі.

Попри все мешканці не дуже прагнуть об’єднуватися в ОСББ- за нинішній рік їх створено аж близько 700. За різними оцінками, зараз такі об’єднання працюють у10-25% будинків в Україні.

За словами екс-міністра ЖКГ Олексія Кучеренка, щоб «зберегти обличчя» після прийняття кострубатого закону №470, Рада внесла до нього зміни, проголосувавши за основу і в цілому документ №4680. Згідно з цимнормативним актом, якщо до 1 липня будинок не створив ОСББ і не обрав собі управителя, його буде обслуговувати ЖЕК, який цим займався і раніше. Але тільки на термін, поки будуть проводитися конкурси по призначенню нової керуючої компанії і укладатимуться нові договори із постачальниками послуг.

Директор «Інституту міста» Олександр Сергієнко зазначив, що наразі критеріїв відбору таких керуючих компаній немає.

«Кабмін  не виконаввчасно завдання і не підготував нормативну базу щодо проведення конкурсів, не розробив вимог до цих компаній і навітьне презентував типовий договір. Тому зараз проводити конкурси неможливо ані з юридичноїточки зору, ані фізично», – констатував експерт у коментарі «ВВ».

Своєю чергою Олексій Кучеренко розповів «ВВ», що зараз навіть місцева влада не володіє цим питанням. Більше того, в Україні не існує ринку керуючих компаній. І приклад Києва в цьому сенсі доволі показовий: у минулому році КМДА створила 10 муніципальних керуючих компаній, філіями яких є звичні нам ЖЕКи.

Нетривалий пошук в Інтернеті дав ще декілька зареєстрованих приватних керуючих компаній, які пропонують свої послуги з управління багатоквартирними будинками.

«Людям дійсно важко знайти керуючу компанію або просто управителя. Але як тільки дійде до конкурсу і запахне грошима, їх набіжить більш ніж достатньо. Адже у конкурсі може приймати участь як товариство із обмеженою відповідальністю, так і фізична особа-підприємець. Також до участі долучаться всі ЖЕКи, утримувачами яких є забудовники столиці та інших великих міст. Тому я розглядаю це як великий перерозподіл ринку  послуг з обслуговування житлових будинків», – підкреслив Сергієнко.

Олексій Кучеренко вважає маловірогідним проведення чесних конкурсів. Щоб вони були такими, було б правильно долучити до них самих співвласників, але цього робити ніхто не хоче.

Обидва експерти також наголошують на тому, що наразі існує проблема у відсутності контролю за керуючими компаніями.

«Адже в нас немає житлово-комунальної інспекції, місцеві ж органи влади формально не зобов’язані  контролювати діяльність цих компаній. Вони можуть відхреститися від споживачів, заявивши, щопитаннямаютьвирішуватися  в межах укладеного договору», -пояснив Олександр Сергієнко.

А Олексій Кучеренко додав, що з великим ступенем вірогідності  приватні керуючі компанії отримають необмежені можливості диктату по відношенню до мешканців, і від них буде доволі складно захиститися. Саме тому  сумнівною здається норма щодо можливості дострокового розриву угоди із нав’язаним управителем.

«Це обман трудящих. Відмовитися від послуг компанії чи управителя, які не задовольняють мешканців, буде фактично неможливо, як зараз неможливо поміняти голову правління. Тому що для цього потрібно додержуватися певної процедури. Тобто слід провести збори. А управляюча компанія завжди має важелі для їх зриву. Наприклад, може підмовити чи підкупити частину мешканців і зірвати їх», -вважає Сергієнко.

Саме тому Кучеренко рекомендує мешканцям багатоквартирних будинків вжезараз вникати в проблематику і вчитися захищати свої інтереси поки що на рівні комунальних підприємств, щоб потім вже знати, що робити і з приватними управителями.

«Зараз варто писати будинками колективні листи  на ім’яособисто мерів, на депутатів місцевих рад про те, що вас поки влаштовує управління вашої муніципальної компанії, яка обслуговувала будівлю раніше. Якщо ж ЖЕК мешканців не влаштовує, тоді можна шукати приватну керуючу компанію. Але тут є певний ризик – через відсутність ринку цих компаній насправді є велика вірогідність того, що можна з вогню потрапити у полум’я», – підсумував він.

 

Податок на нерухомість – крок до безпритульності

Податок на нерухомість не є новиною для України. Але «завдяки» внесеним змінам до Податкового кодексу в частині податку на нерухоме майно тепер його будуть сплачувати не тільки багатії із квартирами і особняками великих розмірів.  Найголовніше, вдвічі скоротили пільгові норми площі житла. Так, для квартир вони знижені з 120 кв. м до 60 кв. м, а для будинків – з 250 кв. м до 120 кв. м. Якщо є і квартира, і будинок, не оподатковується 180 кв. м площі. Це, за підрахунками податківців, дозволить збільшити кількість платників не менше ніж в 2,5 раза.

В Мінфіні дали роз’яснення, що встановлені пільгові норми розповсюджуються на одну людину. Тобто якщо квартирою площею у 100 кв. м володіють двоє – пільга в розмірі 60 кв. м застосовується для кожного з них, тому податок сплачувати не потрібно. А за кожний квадратний метр понад норми доведеться сплатити 41,28 грн. Нехитрі підрахунки свідчать про те, що самотня бабуня, яка доживає в 80-метровій квартирі у «сталінці» і ще якось була спроможна за неї платити, повинна буде відірвати від себе 825,6 грн. або замислюватися над тим, щоб продати ці «хороми», які можуть бути спогадом про чоловіка, і переїхати у менше житло.

 

 За словами фахівця з маркетингу консалтингової компанії «SV Development» Сергія Костецького,  найбільше від змін до Податкового кодексу постраждають мешканці сільської місцевості і власники дач. Адже з цього року буде оподатковуватися не тільки житлова нерухомість, але й господарські будівлі – сараї, гаражі, літні кухні, погреби і навіть вбиральні.

«Якщо ці споруди прибудовані до житлового помешкання, додатково за них платити не доведеться, якщо ви вписуєтеся у пільгові норми. Якщо це вже йде окреме приміщення, воно буде вважатися комерційною нерухомістю. Пільгова ставка на них – нульова, і вам нарахують той відсоток, який встановить місцева рада. По Києву поки 1%, в регіонах, я думаю, буде максимально – 3%», – пояснив він «ВВ», додавши, що ці норми фактично розповсюджуються на оформлену нерухомість.

Він прогнозує за декілька років сплеск масової конфіскації нерухомості. Особливо це стосується занедбаних будиночків, бо на сплату податку на нерухомість закон дає всього 60 днів. Після закінчення цього терміну прописаний штраф за 10 (у розмірі 10%) та 20 (у розмірі 20%) днів несплати. Строки подальшого прострочування не прописані. Але він передбачає, що за рік, коли про цей податок забудуть, голови сільрад подадуть до суду на неплатників, тому що цей податок є одним із механізмів наповнення місцевих бюджетів. Служителі Феміди своєю чергою спокійнісінько можуть винести рішення про конфіскацію нерухомості. Адже прецедент вже був, коли за борги по «комуналці» у сім’ї відібрали єдине житло. А якщо механізм вже відпрацьований, можна спокійно залишати людей без будинків та квартир.

 

У Раді все спокійно

Поки українці спостерігають переможне крокування підвищених тарифів, у парламентарів, схоже, в голові зовсім інші речі. Недарма ж в четвер, коли «Батьківщина» добилася внесення до порядку денного законопроектів щодо реального зниження цін на газ та комунальні тарифи, два чартери з народними обранцями улетіли в Ліон на матч Україна – Північна Ірландія. Бо нардепів не цікавить, що ці вбивчі тарифи не по карману багатьом. Більш того, є підозра, що це один з моментів плану більшості. Це наочно демонструється навіть на засіданнях профільних комітетів.

Народний депутат від «Батьківщини» Олексій Рябчин на своїй сторінці у «Фейсбуці» написав, що висновки комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки по законопроектах у чарівний спосіб з’явилися на сайті ВР за півгодини до початку засідання.

«Це стосується 3 з 5 законопроектів, які розглядає комітет і стосуються переліку законопроектів, які «Батьківщина» вимагає поставити на голосування в залі засідань. Висновки не повні, а  скорочені – відхилити або рекомендувати прийняти за основу.Є процедура попереднього заповнення певних форм для оперативного оновлення сайту Верховної Ради, де прописуються попередні висновки технічних фахівців комітету, які доповнюються після голосування. Але я перший раз бачу, що б вони висіли на сайті до засідання комітету», – констатував він.

Більш того, засідання комітету було зірвано – не маликворумучерез відсутність депутатів БПП та «Народного фронту».Тому найважливіші тарифні законопроекти – №2832, №3216 та №3747 – розглянуті не були.

«Комітет засвідчив, кому вигідна неефективна політика завищених тарифів. Збільшення тарифів, яке відбулось без 100% обліку енергоресурсів,  без функціонального ринку газу, без монетизації субсидій, не врятує країну. А лише призведе дототальної бідності. І це доведе людей до краю», – пояснив Рябчин.

Не хоче парламент приймати рішення про невідкладне створення ТСК з перевірки обґрунтованості підвищення тарифів на послуги житлово-комунального господарства, поданий фракцією «Батьківщина». За словами депутата Сергія Євтушка(«Батьківщина»), члени регламентного комітету навітьвідмовилися включати відповідний проект постанови в порядок денний засідання.

«Від імені фракції «Батьківщина» я звернувся з проханням розглянути постанову про ТСК і зауважив, що на засіданні комітету немає такої людини, яка б не була зацікавлена дізнатись, як формувалися тарифи», – повідомив Євтушок, додавши, що його дослухалися лише три депутата з сімох присутніх.

Проте лідер «Батьківщини» Юлія Тимошенко наголошує, що постанова є вкрай необхідною. Адже в ТСК буде можливість «розібратися до дрібниць, як сформована ціна на газ, тарифи на тепло, гарячу воду», а члени комісії зможуть «зайти в компанію «Укргазвидобування», яка видобуває газ, проаналізувати, де ховаються «відкати».

 «Якщо ми створимо таку комісію, то зможемо також зайти і в «Нафтогаз», який є осередком найбільшої корупції в країні», – підсумувала лідер фракції.

 

gazetavv.com

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Введіть свій коментар!
Введіть тут своє ім'я