Економіка Поляки готові блокувати вантажівки з України до нового року: як реагують українські...

Поляки готові блокувати вантажівки з України до нового року: як реагують українські водії і що відбувається

300
0

Другий день польські перевізники тримають блокаду на кількох вантажних пунктах пропуску українсько-польського кордону.

Протест на польсько-українському кордоні

6 листопада польські перевізники заявили, що блокуватимуть під’їзні шляхи до кількох пунктів пропуску з Україною. При цьому вільно їх перетинатимуть легкові автомобілі, автобуси і транспорт, що перевозить живих тварин, а також гуманітарну та військову допомогу. Протест офіційно зареєстрований до 3 січня 2024 року, Позицію протестуючих пояснив президент Асоціації роботодавців Польщі з транспорту та логістики Мацей Вроньский.

“Сьогодні складно говорити про польські перевезення в Україну і назад, тому що ми повністю поступилися цим ринком українським перевізникам, які від початку російського нападу збільшили кількість перевезень у кілька разів. Звісно, український ринок ніколи не був значущим для всієї нашої галузі. Але давав роботу перевізникам Люблінського та Підкарпатського воєводств, які спеціалізувалися на перевезеннях на схід. Сьогодні вони стають банкрутами”, – наголосив Мацей Вроньский.

“Звичайно, я усвідомлюю, що така форма протесту може бути сприйнята негативно у зв’язку з триваючими військовими діями в Україні. Але тим більше слід було очікувати підтримки з боку уряду польських перевізників, які втратили джерело доходу внаслідок російської агресії. Підтримку, за якою Асоціація звернулася до польської влади вже в перші дні війни, якби її було надано, зневірені підприємці не перекривали б українські кордони”, – заявив Вроньский.

Демонстранти вимагають відновлення дозволів на перевезення українським перевізникам, припинення дії ліцензій для компаній, створених після початку війни в Україні, і перевірки їхнього капіталу, а також поліпшення сервісу на прикордонних переходах. Зокрема, поляки наполягають на окремій черзі для порожніх польських вантажівок, які їдуть з України, передає Polsat.

Організатори протесту заявили українським прикордонникам, що планують пропускати по одній вантажівці на годину. Водночас ця ситуація стала шокуючою для українських водіїв, повідомив телеканал ICTV.

Коментуючи польський протест, український перевізник Андрій Боровик зауважив: “Якщо мають претензії, то в них є органи, які мають ці проблеми на державному рівні вирішувати. А не так, що мають бути у заручниках люди, які сидять на кордоні і чекають, поки вони там свої вимоги висувають. Або має бути віддзеркалення на українському боці – так само польські машини блокувати”.

Ще один український водій Михайло Васьків каже: “Страждають прості водії, люди. От і все. Я не знаю, звідти росіяни нас мордують…У кожного сім’я є діти, треба годувати”.

у Міністерстві розвитку громад, територій та інфраструктури України зазначили, що польські перевізники блокують три пункти пропуску “Корчова – Краківець”, “Гребенне – Рава-Руська”, “Дорогуськ – Ягодин”. Утім, офіційних вимог від польських перевізників не було передано жодному представнику української сторони.

“Наша позиція однозначна: блокування кордону шкодить інтересам обох країн і створює ризики для функціонування ініціативи “Шляхи солідарності”. Перебуваємо у постійній комунікації з нашим Посольством у Польщі, Міністерством інфраструктури Польщі, Єврокомісією та українськими перевізниками й прикордонними службами, щоб вирішити ситуацію”, – йдеться у повідомленні відомства.

Водночас заступник міністра розвитку громад , територій та інфраструктури Сергій Деркач детальніше розповів про ситуацію на пунктах пропуску станом на 7 листопада.

“На сьогодні пункт пропуску “Ягодин –Дорогуськ” не працює ні на в’їзд ні на виїзд. Якщо ми говоримо про пункт “Краковець–Рава-Руська”, то не пускають поляки з України, але пускають на в’їзд. Як обіцяла польська сторона, проїжджають тільки приватні автомобілі і пасажирські автобуси, але не пускають вантажний транспорт. Для нас, наприклад, “Ягодин-Дорогуськ” – це найбільший пункт пропуску з Польщею. Там в принципі немає легкових автомобілів”, – зазначив Деркач в ефірі “Суспільного”.

Він додав, що в Україні працює електронна черга для перевізників, яка не допускає накопичення 15-20 кілометрових черг, як це було раніше. Крім того, відомство раніше застерігало українських перевізників про заплановану поляками блокаду.

“Для наших перевізників – це не новина. Але сумна звістка. Тому що їм треба планувати нові шляхи, щоб вивозити українські товари за кордон… Станом на ранок 7 листопада в електронній черзі було 24 тис. транспортних засобів по всім вантажним пропускам, не тільки до Польщі, а й до інших країн”, – сказав заступник міністра.

Він уточнив, що за електронною чергою, працюють ще 16 вантажних пунктів пропуску, тобто перевізники можуть обрати будь-який інший, крім цих трьох пунктів пропуску, заблокованих поляками.

Дипломатичний вихід

Посольство України звернулося до польської сторони з проханням призупинити ці протести і вирішити питання їхніх перевізників. Зокрема, посол України в Польщі Василь Зварич уже назвав це блокадою і “болючим ударом в спину України”.

“Блокування польськими перевізниками доріг до прикордонних переходів з Польщі до України у Гребенному, Дорогуську, Корчовій – це болючий удар у спину України, яка потерпає від російської агресії. Коридори солідарності між Україною та ЄС перебувають під загрозою. Ми закликаємо покласти край блокаді кордону”, – написав він у соцмережі X.

Попри заклики припинити протест, очевидно, що це відбудеться не одразу. Тому слід вислухати протестувальників і донести свої аргументи, вважає Андрій Дещиця, посол України в Польщі у 2014-2022 роках.

“Питання, які порушують польські перевізники – не нові. Але реалії змінилися з того часу, як ці вимоги були оголошені і порушені ще кілька років тому. Польські перевізники побачили в українських перевізниках конкурентів, тому питання дозволів на автоперевезення було дуже гостре в 2021-2022 роках. Коли польська сторона зменшила кількість цих дозволів. Повертаючись до сьогоднішнього дня – за цей час ми стали Асоційованим членом Євросоюзу, маємо договори з ЄС на те, що ми можемо перевозити без дозволів у Європейському Союзі товари. І тому потрібно вести діалог, переговори з протестувальниками і доносити їм також ці реалії, які є в наших відносинах”, – наголосив Дещиця в інтерв’ю телеканалу EspresoTV.

Він зауважив: “Щоб вирішити цей спір потрібно залучати Брюссель, тому що йдеться про автоперевезення в Європі, а також про ті умови і рамки правові, які діють в Європейському Союзі. І якщо Україні та Польщі не вдасться в двосторонньому порядку домовитися, то доведеться це робити у тристоронньому порядку разом з Європейською комісією”.

Водночас, на думку дипломата, змістовні переговори можуть початися лише після формування нового уряду Польщі.

#ГолосНароду

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Введіть свій коментар!
Введіть тут своє ім'я