“ChatGPT – це чума для освіти”, – Як нова нейромережа ChatGPT змінить підхід до освіти

    497
    0

    Нещодавно на території України запрацювала нейромережа ChatGPT. Чат-бот зі штучним інтелектом може відповідати на питання, як жива людина, генерувати ідеї, створювати та переписувати тексти в будь-якому стилі, писати вірші, жартувати, перекладати, давати поради, знаходити та перевіряти інформацію, робити короткі вичавки з великих статей та виконувати безліч інших завдань. При цьому він абсолютно безкоштовний, доступний кожному і володіє українською мовою.

    Нейросеть все ще тестується і працює неідеально – її відповіді не завжди точні. Але чим більше людей нею користуються, тим швидше вона навчається та вдосконалюється. Вже зараз ChatGPT активно використовують фахівці у багатьох галузях.

    Переваги цього Штучного інтелекту (ІІ) вже розкуштували школярі та студенти: за допомогою ChatGPT вони виконують домашні завдання і навіть складають іспити.

    Експерти у сфері освіти зазначають, що з появою ChatGPT навчання у школах та університетах вже ніколи не буде таким, як раніше.

    “ChatGPT – це чума для освіти”, – заявляє професор філософії та письменник Джеремі Вайсман у колонці для NYT. – “Як зима 2020 року була для COVID-19, так зима 2023 року стала для ChatGPT, і вища освіта ніколи не буде колишньою”.

    На його думку, як і ковід, ChatGPT стає вірусним. Тільки відмінність від ковіда, пише Вайсман, “чума ChatGPT загрожує нашому розуму, а не тілу”.

    “Викладачка Австралійського університету виявила, що п’ята частина її студентів вже використовували ChatGPT на іспитах. Повідомляється, що десятки студентів Стенфордського університету використали його на випускних іспитах восени 2022 року лише через кілька тижнів після випуску чат-бота… Проте, як і в перші дні COVID, більшість педагогів ще мають повністю усвідомити сувору реальність цунамі, яке ось-ось обрушиться на систему освіти”, – попереджає Вайсман.

    “Країна” розбиралася, як ІІ змінить нинішню систему освіти, і чого в цьому більше – шкоди чи користі.

    “Не в настрої вчитися? Попросіть ChatGPT зробити роботу за вас!”

    Проводячи паралель між появою ChatGPT і епідемією коронавірусу, професор Вайсман зазначає, що більшість викладачів ще мають по-справжньому відчути на собі весь тягар цієї “вірусної сенсації”.

    “Це схоже на перші дні, коли ми думали, що зможемо запобігти пандемії за допомогою достатку дезінфікуючого засобу для рук та туалетного паперу. Ми думаємо, що це насправді не вплине на нас, що ми можемо уникнути серйозних змін. Але Незабаром повернеться перший урожай оцінок, і викладачі почнуть помічати зміни, які посилюватимуться з кожним тижнем, стурбовані тим, що перші випадки GPT можуть з’явитися в їхньому класі, вони підключать свої завдання до одного з нових детекторів GPT, що з’явилися в Інтернеті. і тривозі, вони виявлять, що їхній клас дав позитивний результат на GPT”, – прогнозує Джеремі Вайсман.

    Він вважає викладачів беззахисними перед цією “новою загрозою людському інтелекту та академічній чесності”.

    І справді, можна сказати, що ChatGPT – це універсальна збірка “готових домашніх завдань” з будь-якого предмета. Наприклад, можна попросити чат-бот “Научи мене програмувати” або надіслати йому твір на перевірку і попросити його покращити, або математичне завдання – і нейромережа знайде в ній помилку або вирішить рівняння сама.

    З одного боку, настільки розвинений штучний інтелект здатний суттєво полегшити навчання та заощадити час. З іншого боку – багато експертів побоюються, що широке використання ChatGPT призведе до зниження інтелектуального рівня дітей. Адже навіщо учням напружуватися, думати і шукати вирішення складних завдань самим, витрачати роки на навчання, якщо тепер за них все може зробити чат-бот.

    “Не в настрої вчитися? Попросіть ChatGPT зробити роботу за вас! Наприклад, “напиши html/css код для сайту збору пожертв для притулку для бездомних тварин з фото собаки та відгуками ЗМІ” – зберігаєте код у файлі html і відкриваєте у своєму браузері базовий сайт вашого притулку. Потрібно написати есе або текст для вашого сайту? Запити “Напиши коротке есе про сенс Гамлета Шекспіра” та “Напиши текст лендингу сайту з продажу чоловічих вишиванок ручної роботи” працюють краще, ніж можна було б очікувати”, – описує можливості ChatGPT Іван Прімаченко, співзасновник освітньої платформи онлайн-курсів Prometheus.

    За його словами, ChatGPT також непогано генерує ідеї. Наприклад, система вже допомогла Prometheus вигадати назву для нового онлайн-курсу.

    Також чат-бот може переписати будь-який текст, як вам потрібно. Зручна опція при підготовці шкільних есе та рефератів, чи не так?

    “Можна використовувати команди “заміни це на це”, “додай це”, “прибери це”, “зроби текст більш емоційним і людяним на 20%”, “перепиши текст у стилі Тараса Шевченка”, “на твою думку чого не вистачає в цьому описі””, – перераховує корисні функції чат-бота Тимофій Мілованов, президент Київської школи економіки.

    За його словами, ChatGPT суттєво економить час. Але не варто ставитись до нього як до замінника людини.

    “Про чат можна думати як про асистента, який прискорює вашу роботу. Але він не може придумати кінцевий продукт. За це відповідаєте ви”, – зазначив Мілованов. А також він анонсував спеціальний курс KSE з підвищення особистої продуктивності за допомогою чату GPT.

    Які можливості дає Chat GPT? Дуже якісно структурувати матеріал і додавати контекст, а також швидко редагувати тексти в різних професійних стилях. прибравши рутину”, – вважає Мілованов.

    Нова мода на знання

    Втім, Едуард Рубін, співзасновник Харківського IT-кластера та засновник харківської IT-компанії Telesens не поділяє побоювання скептиків. За його словами, ІІ не призведе до деградації учнів, а полегшить їм навчання.

    “Я з того покоління, яке бачило появу всіх нових технологій цифрового століття. Я чудово пам’ятаю дискусію з появою калькуляторів: наші діти тупіють, вони не зможуть рахувати в умі. Ну не зможуть, а навіщо в умі? В принципі в тих сім’ях, в яких батьки знали таблицю множення, діти і зараз її вивчають і вільно нею володіють, а ось ті, які не знали, отримали чудовий інструмент, щоб наздогнати перших, потім з’явилися персональні комп’ютери і вважалося, що такий комп’ютер замінить людину. інструмент не замість, а для людини, яка посилила можливості людини”, – розмірковує в коментарі “Країні” Едуард Рубін.

    На його думку, ChatGPT подарує учням нові можливості для навчання та заощадить час на пошук потрібної інформації.

    “З появою інтернету світ не став тупішим, просто людина не витрачає час на пошук потрібної інформації в бібліотеках, а на будь-яке питання знаходить відповідь у Google. Це зробило розумніших розумніших? Ні, але дало інструмент тим, хто не ходив у бібліотеки, і вони так само швидко знаходять відповіді, як і ті, для кого бібліотеки були завжди важливим інструментом”, – вважає Рубін.

    ChatGPT може стати поворотною точкою в осучасненні та підвищенні якості освіти, упевнений також Володимир Співаковський, засновник першого в Україні приватного ліцею “Гранд” та міжнародної онлайн-школи “Гранд-Експо”.

    “Тепер у топку підуть реферати, есе та вправи, які посильні для роботи. Туди ж вирушить рутинне навчання з безглуздим запам’ятовуванням та заучуванням будь-якого трешу. А що буде? Буде нова мода на знання. І до цієї моди увійдуть спеціальні приклади та кейси, які можна вирішити своїм мозком”, – розмірковує Співаковський.

    На його думку, нейромережа здатна зробити справжню революцію в освіті та змінить сам підхід до навчання.

    “Доведеться не просто заучувати теореми, формули та визначення, а пов’язувати їх із застосуванням та ув’язуванням з іншими знаннями. І це перетворить звичайні сумні уроки на інтегровані кейси з інтерактивними питаннями, відповідями та творами. Буде 2 в 1: і засвоєння фундаментальних знань, і їхнє прагматичне застосування. Тільки ось пропорція зміниться. Якщо раніше 80% приділялося навчальним параграфам і 20% – застосуванню знань, то тепер буде навпаки – 20:80”, – прогнозує Співаковський.

    Він бачить у ІІ безперечні переваги для сфери освіти. За словами Співаковського, ChatGPT відкриває як учням, так і викладачам нові можливості: навчання нарешті може перетворитися на захоплюючу, інтелектуальну та багатогранну творчість. У якому нейромережа може стати цінним помічником, заощадивши час та зусилля на рутинну роботу та заучування непотрібної теоретичної інформації.

    “Коли приймають на роботу музиканта, у нього не питають, що таке терція, нота чи дієз. Його просять зіграти”, – пояснює суть нового підходу до освіти Співаковський.

    Однак не можна не визнати, що нейромережі на кшталт ChatGPT у перспективі можуть відібрати у людей професії, на які, зокрема, навчаються сучасні студенти. Розвиток штучного інтелекту вже призвів до вимирання низки спеціальностей (наприклад, друкарки, стенографістки, частково навіть перекладачі), а касири в банках і магазинах поступово стають професіями, що зникають. Однак Едуард Рубін упевнений, що замість спеціальностей, чиї функції перебирає на себе ІІ, неминуче з’являться нові, де люди зможуть проявити себе.

    “ІІ допоможе у написанні текстів, стане важливим інструментом для написання програмного забезпечення та професія кодувальника в ІТ індустрії почне зникати. Але з’явиться потреба у висококласних програмістах, процеси розробки нових програм прискоряться, що приведе до створення нових продуктів. Звичайно, можна і далі плакати, що ІІ – це погано, але це тільки для тих, хто не дивиться вперед. Тому вивчаємо ІІ і думаємо, куди його застосовувати”, – радить Едуард Рубін.

    “Вакцина” від вірусу ChatGPT

    Джеремі Вайсман вважає, що рано чи пізно світ навчиться жити з цією “новою цифровою чумою”, як навчилися жити з коронавірусом. Однак ChatGPT у його нинішньому вигляді – це лише початок. За словами професора, він “мутуватиме” та еволюціонуватиме. І замість того, щоб опанувати вірус, як людство взяло під контроль ковід, є ризик, що цей штучний вірус опанує нас, вважає Вайсман.

    “Сьогодні наші студенти значною мірою повернулися з кошмару COVID Zoom і знову спілкуються один з одним особисто. Але чи повернемось ми колись із GPT? Чи розвиватимемо опір цій новій чумі в наших класах, чи ми просто піднімемо руки на знак поразки, Приймемо наших повелителів ІІ і разом з цим позбавимо себе можливості писати, творити і критично мислити для себе? Чи буде життя з GPT означати підпорядкування?

    Як “вакцина” від “вірусу GPT” він рекомендує університетам приділяти більше уваги живому спілкуванню між викладачами та учнями. На думку професора, навички “живих” взаємин і конструктивного діалогу стануть важливішими для майбутнього людства, ніж багато з навичок, що вивчаються у вузах сьогодні, і які незабаром будуть автоматизовані.

    Водночас, Вайсман рекомендує вишам створювати окремі комп’ютерні класи з відключеним доступом до Інтернету – щоб вчителі були впевнені, що в написанні есе та складання іспитів не брав участі ІІ.

    У той же час, професор вважає за необхідне розробку нових курсів, які навчать студентів працювати з GPT та іншими текстовими генераторами ІІ (наприклад, “Медична діагностика за допомогою GPT”). На думку Вайсмана, студенти повинні мати досвід роботи з цими програмами, оскільки такі навички будуть потрібні на ринку праці.

    “Але якщо дозволити текстовим генераторам ІІ бути стандартним студентським ресурсом у кожному класі або для кожного завдання, зрештою це призведе до того, що машинам буде передана здатність критично мислити або навіть мати базові знання з предмета, що розглядається. Це було б невиконанням основної функції університету — створити суспільство, яке має знання, здатне до критичного мислення”, – попереджає професор.

    Однак там, де є криза, з’являються нові можливості. Коронакриза останніх років привела до досить революційних змін в економіці, освіті та на ринку праці. Деякі з цих змін на краще, деякі на гірше. Так само і поява ChatGPT може дати поштовх істотним змінам у існуючі підходи до навчання та оцінювання знань.

    “Ми не повинні вдавати, що поява ChatGPT не є серйозною кризою або що будь-який з нас, педагогів, може її уникнути. Ми переживаємо поворотний момент в історії освіти. Те, як ми відреагуємо, може вплинути на найближчі десятиліття. Я рекомендую нам як педагогам робити все можливе, щоб розвивати здібності людського розуму перед цією новою загрозою нашому інтелекту”, – вважає Вайсман.

    #ГолосНароду

    НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

    Введіть свій коментар!
    Введіть тут своє ім'я