Економіка Бюро економічної безпеки: як аналітика дозволить протидіяти злочинності та покращити бізнес-клімат в Україні.

Бюро економічної безпеки: як аналітика дозволить протидіяти злочинності та покращити бізнес-клімат в Україні.

339
0

Бюро економічної безпеки

Бюро економічної безпеки

З 24 листопада розпочалася робота нового органу з протидії економічній злочинності та запобігання правопорушенням у цій сфері – Бюро економічної безпеки (БЕБ).

Водночас податкова міліція у складі Державної фіскальної служби (ДФС) припинила своє існування, а ДФС проходить процедуру ліквідації. Також втратили свої повноваження, завдяки яким могли розслідувати правопорушення, пов’язані з діяльністю бізнесу, інші правоохоронні структури: Нацполіція, СБУ.

Перші кроки із запуску БЕБ розпочалися 3 місяці тому. Наприкінці серпня цей новий орган виконавчої влади було зареєстровано у Міністерстві юстиції, Кабмін за результатами конкурсу призначив директора БЕБ — Вадима Мельника. У жовтні та листопаді відбувалися кадрові конкурси, за підсумками яких сформовано понад 30% штатної чисельності центрального апарату БЕБ. Водночас Верховна Рада ухвалила певні зміни до законодавства, які деталізували функціонал БЕБ.

БЕБ є новим органом не лише з огляду на назву та час створення. В Україні взагалі не існувало структур з подібним функціоналом, що підтверджується закріпленими в законодавстві інституційними засадами роботи БЕБ. Унікальність БЕБ — в тому, що це буде в першу чергу аналітичний орган, а а вже потім — правоохоронний.

Що таке БЕБ?

Навіщо створюється БЕБ

Сьогодні більшості українців важко собі уявити, як саме аналітичний орган зможе протидіяти економічній злочинності. За традиційної системи все було зрозуміло: вона карала, і її боялися. Хоча саме через це вітчизняний та іноземний бізнес жалівся на надмірний фіскальний тиск та поганий бізнес-клімат в Україні. Чи буде ефективною робота нового органу, який позиціонується як аналітичний?

Аналітичний підхід є більш ефективним, ніж традиційна система протидії економічним злочинам.

Досвід інших країн свідчить про те, що аналітична робота є більш ефективною, ніж традиційна система протидії економічним злочинам. Ми живемо в епоху надвеликих об’ємів інформації. І спроможність ефективно обробляти цю інформацію та правильно реагувати на виявлені закономірності – це показник ефективності будь-якої структури, органу та держави в цілому. Тому в багатьох розвинених країнах світу правоохоронні органи, і перш за все економічного спрямування, переорієнтовуються на аналітичну роботу, яка дозволяє не лише виявляти правопорушення, але й запобігати їм.

Подібні структури існують вже у багатьох західних країнах.

В Іспанії — це Відділ боротьби із економічною та фіскальною злочинністю (UDEF), який проводить досудові розслідування, а також досліджує тенденції економічної злочинності.

В Італії — це Фінансова гвардія (Guardia di Finanza), яка підпорядкована безпосередньо міністру фінансів.

У Литві — це Служба розслідування фінансових злочинів (FCIS), до компетенції якої також входить оцінка ризиків фінансових правопорушень.

У Нідерландах — це Служба фіскальної розвідки та розслідувань (FIOD), яка не лише розслідує фінансові злочини, а націлена на їх превенцію.

В США — це Служба внутрішніх доходів і розслідування кримінальних справ (IRS-CI), яка робить акцент на виявленні потенційних ризиків, а не реагуванні на економічні правопорушення постфактум.

Загалом усі попередньо згадані органи об’єднує те, що вони орієнтовані на аналіз зон ризиків в економіці та запобігання економічним правопорушенням. Замість репресивних методів, застосовують безпекові. Роблять акцент на аналітичній функції і співпрацюють з легальним бізнесом. І завдяки цьому стають більш ефективними та результативними.

На необхідності побудови партнерських стосунків між БЕБ та бізнесом наголошує, зокрема, Українська зернова асоціація:

«Створення Бюро економічної безпеки та передача до нього повноважень з розслідування економічних злочинів від інших органів правопорядку наближає Україну до кращих світових практик та трансформації фіскальної політики до сучасних вимог ведення бізнесу. Українська зернова асоціація завжди підтримує створення прозорих правил гри для бізнесу, чесну сплату податків та боротьбу з тіньовим бізнесом. Однією з найбільш ефективних інструментів співпраці бізнесу та органів влади є відкритий діалог та комунікація, які дозволяють виявити проблемні точки функціонування бізнесу, оперативно вирішувати кризові ситуації та напрацьовувати шляхи підвищення прозорості ведення бізнесу та боротьби з тінню. Ми сподіваємося на встановлення з новоствореним Бюро економічної безпеки партнерських стосунків та налагодження дієвого механізму співпраці БЕБ та бізнесу, в рамках якого можна було би вирішувати проблемні питання та напрацьовувати спільні шляхи для подолання цих проблем».

Українськая зерновоя асоціація
В Україні над створенням аналітичного органу із протидії економічним правопорушенням замислилися давно. Втім, для того, щоб вибудувати чітку модель, з урахуванням національних особливостей, знадобилося декілька років. Ще 2013 року до парламенту був поданий законопроект «Про Службу фінансових розслідувань», яка мала стати єдиним органом з протидії фінансовим злочинам. Згодом концепції та назви такого органа неодноразово змінювалися, з’являлися нові законопроекти. Допоки у січні 2021 року не був ухвалений закон «Про Бюро економічної безпеки України».

Провідна роль аналітиків БЕБ

Проте головними завданнями будуть запобігання економічним правопорушенням

Підслідністю новоствореного Бюро економічної безпеки визначено 22 основні та 8 додаткових статей Кримінального кодексу. Проте головними завданнями будуть запобігання економічним правопорушенням, виявлення ризиків та оцінювання загроз економічної безпеки. А також подолання типових кримінальних проявів в економічній сфері.

Виконати ці завдання можливо лише завдяки системній та кропіткій аналітичній роботі. Саме тому аналітична функція БЕБ вважається основною. А правоохоронна функція, яка включає оперативно-розшукову діяльність та слідство, буде керованою аналітикою, що передбачено законом про БЕБ.

Відповідно, у центрі роботи БЕБ опиниться аналітик, який задаватиме вектор діяльності детективам, що здійснюють правоохоронну функцію.

Основне завдання аналітика — здійснювати кримінальний аналіз та фінансову розвідку. Фахівець має, аналізуючи дані, виявляти зони ризиків в економіці, оцінювати загрози економічній безпеці держави та пропонувати способи їх мінімізації та усунення. Також аналітики надаватимуть пропозиції щодо зміни нормативно-правових актів для усунення передумов для «схем» та інших системних кримінальних проявів в економіці.

Робота аналітиків БЕБ включатиме стратегічний, оперативний та тактичний аналіз. Стратегічний аналіз дозволить зрозуміти ситуацію в цілому. Він передбачає виявлення наявних ризиків в національній економіці, оцінку загроз економічній безпеці, а також розробку шляхів і заходів з мінімізації та подолання цих ризиків. Оперативний аналіз включає збір та опрацювання оперативної інформації, а також виявлення кримінальних проявів у галузях економіки та регіонах країни. А тактичний аналіз — це підготовка висновків для детективів у межах розслідування конкретного кримінального провадження, а також інструмент запобігання конкретним правопорушенням.

Для розуміння: сьогодні правоохоронці застосовують переважно лише тактичний аналіз і зовсім трохи — оперативний. БЕБ, навпаки, буде націлено на стратегічний аналіз, який дозволяє робити прогнози і запобігати правопорушенням.

Кожен з аналітиків БЕБ матиме конкретну спеціалізацію, тож прицільно зможе вивчати наявні та потенційні ризики в різних галузях економіки. Зокрема у фінансовій, видобувній, паливно-енергетичній, лісовій, тютюновій, лікеро-горілчаній галузях тощо. Загалом передбачається більше 10 спеціалізацій.

Важливе джерело отримання інформації аналітиками — співпраця з легальним бізнесом. Оскільки в Україні особливо гостро поставлено питання розповсюдження контрафактної продукції, профільні бізнес-асоціації зазначають про готовність до співпраці з БЕБ у протидії «тіні».

«Через тіньовий обіг сигарет за підсумками року держава недоотримає щонайменше понад 14,4 млрд грн податкових надходжень. Основні проблеми — це вільний обіг на внутрішньому ринку продукції без акцизних марок, маркованої для реалізації в магазинах Duty Free, обіг продукції з підробленими акцизними марками високої якості, а також неналежний контроль з боку правоохоронних органів обігу тютюну та нетютюнових матеріалів в Україні. І в першому, і в другому випадку йдеться про продукцію, яка (за нашими оцінками) виробляється на території України.

Від БЕБ ми, насамперед, очікуємо виявлення та знешкодження джерел походження зазначеної продукції, яка наразі сукупно складає близько 90% всього нелегального ринку сигарет в Україні, та подальшої системної роботи в детінізації ринку”, — вказують в Асоціації «Укртютюн».

Асоціація “Укртютюн”Фото: Асоціація “Укртютюн”

Як працюватиме аналітика?

В Україні багато говорять про запровадження ризик-орієнтованих методів роботи з бізнесом. Але БЕБ має стати тією структурою, де такі методи стануть визначальними. Закон про БЕБ надає аналітикам широкий інструментарій для цього. Зокрема, саме у законі про БЕБ визначено такі поняття як «аналіз ризиків», «кримінальний аналіз», «ризик-орієнтований підхід», «управління ризиками» тощо.

«Починаючи з 60-х років минулого століття розроблялася модель поліцейської діяльності, побудована на аналітичних процесах — ILP (Intelligence Led Policing). У наші дні вона застосовується у США та більшості правоохоронних систем країн Європейського Союзу.

ILP ставить кримінальний аналіз у центр правоохоронної діяльності. Традиційно правоохоронці працюють, реагуючи на інциденти, що вже сталися. ILP є альтернативою, що дозволяє події прогнозувати та запобігати їм, і робить це на основі комплексного аналізу великих масивів даних”, — Директор БЕБ Вадим Мельник.Знайомтесь: майбутній директор БЕБ Вадим Мельник • Портал АНТИКОР

Директор БЕБ Вадим Мельник

За словами Вадима Мельника, головним завданням Бюро у цій сфері є визначення найбільших економічних загроз для держави. Тож аналітики мають вивчити ситуацію, знайти та оцінити ризики за ступенем небезпеки, виявити слабкі місця у законодавстві та запропонувати шляхи протидії цим ризикам. У підсумку в БЕБ розумітимуть, куди саме потрібно спрямувати основну увагу та ресурси, а також допоможуть спланувати правоохоронні заходи для протидії найбільшим ризикам.

Таким самим чином мають бути створені профілі ризиків для різних галузей бізнесу, організованих злочинних угруповань. І тут ILP-підхід також надає керівництву правоохоронних органів можливості для визначення пріоритетів і ефективного розподілу ресурсів. Щобільше, стратегічний аналіз великих масивів даних дає змогу визначати тенденції розвитку загроз та спрогнозувати, як вони можуть змінюватись. Тож держава матиме можливість підготуватися до таких змін та запобігти негативному сценарію розвитку ситуації.

Конкретний приклад застосування такого аналітичного підходу.

Припустимо, існує схема ухилення від оподаткування суб’єктами господарювання, якою користується 100 підприємств. Якщо раніше правоохоронці приходили з обшуками до всіх 100 підприємств, то БЕБ збиратиме докази у безконтактний спосіб та ліквідовуватиме саме схему, не влаштовуючи обшуки і не блокуючи діяльність суб’єктів господарювання.

Відповідно, інституційні засади роботи БЕБ створюють механізми захисту легального бізнесу від силового тиску. Крім того, аналітична функція БЕБ буде спрямована на викорінення подібних кримінальних проявів як системи, тому Бюро розроблятиме для державних інституцій висновки про необхідність усунення законодавчих прогалин, існування яких призводить до можливості створення та застосування на практиці схем ухилення від сплати податків або ж розповсюдження контрафактної продукції.

Аби зменшити кількість контактів правоохоронців з бізнесом БЕБ вибудовуватиме свою роботу, керуючись досвідом європейських органів з протидії економічній злочинності і беручи до уваги їх показники ефективності.

Так, багатьма фіскальними органами країн ЄС використовується методологія Tax Gap — податкового розриву, тобто різниці між сумою зібраних податків та теоретичним податковим зобов’язанням (сумою, яку б зібрав податковий орган, якби кожен платник повністю дотримувався податкового законодавства). Показник Tax Gap у країнах ЄС коливається у межах 2−13% від ВВП. За методологією Tax Gap найбільш високий рівень податкової дисципліни зафіксовано у Люксембурзі та Ірландії, найнижчий — у Італії, Естонії та Румунії.

Аналітика структури Tax Gap дозволяє розробити стратегії, спрямовані на боротьбу з неефективним оподаткуванням та ухиленням від сплати податків у провідних секторах економіки. Скорочення Tax Gap є комплексним завданням, яке потребує як фінансових розслідувань, так і змін адміністрування податкового кодексу, і має своїм ефектом більш справедливий збір податків із суб’єктів економіки. Вказану методологію має взяти на озброєння і Бюро економічної безпеки України.

Серед цільових показників діяльності, як статистичних, так і динамічних, заслуговує уваги досвід італійської Фінансової гвардії (Guardia di Finanza), яка веде облік таких параметрів:

• кількість проведених розслідувань та заходів (у сферах міжнародного оподаткування, шахрайства з ПДВ, незадекларованих робіт);

• кількість податкових та неподаткових перевірок;

• кількість територіальних заходів економічного контролю (перевірок зобов’язань, перевірок товарообігу та показників накопичувальної здатності, перевірок комісійних);

• кількість повідомлень про податкові злочини, зокрема за якими були здійснені арешти;

• вартість арештованих активів і проведених конфіскацій;

• кількість випадків шахрайства з ПДВ;

• кількість справ з міжнародного оподаткування;

• кількість виявлених неофіційно працевлаштованих робітників;

• кількість роботодавців, які використовують неофіційно працевлаштованих робітників.

Кадрове питання: БЕБ запрошує економістів та юристів зі схильністю до дослідницької роботи

Станом на сьогодні одне із найважливіших завдань БЕБ — кадровий відбір аналітиків. Перші конкурси завершено, але невдовзі будуть відкриті нові вакансії у центральному апараті та територіальних управліннях. Під час перших конкурсів в умовах було прописано, що кандидати повинні мати юридичну або економічну освіту не нижче ступеню магістра і чітко знати законодавство (Конституцію, профільне законодавство тощо). Проте досвід аналогічної роботи для багатьох вакансій не обов’язковий — адже в Україні практично не було можливості його набути.

Втім, потрібні високий рівень дедуктивного та індуктивного мислення, уважність та спостережливість, схильність до дослідницької діяльності та інші якості, без яких неможлива аналітична робота. Кандидатів обирають після кваліфікаційного іспиту на знання законодавства, співбесіди, психологічного тестування та психофізичного дослідження.

Акцент на аналітиці у роботі БЕБ мінімізує втручання правоохоронців у роботу бізнесу.

Підбиваючи підсумок, зазначимо, що перехід від репресивних методів взаємодії з бізнесом до безпекових і превентивних — значний крок вперед у напрямку створення в Україні сприятливого бізнес-середовища. Акцент на аналітиці у роботі БЕБ мінімізує втручання правоохоронців у роботу бізнесу, фіскальний та силовий тиск. Це також свідчить про еволюцію правоохоронної системи та наближення до найбільш розвинутих, прогресивних країн, які раніше почали застосовувати у своїй роботі ризик-орієнтовані підходи та аналітичні методи боротьби з економічною злочинністю.

Не менш важливо, що Бюро економічної безпеки України стане єдиним органом державної влади, відповідальним за боротьбу з економічними злочинами. Це дозволить уніфікувати правила та вимоги та значно зменшить кількість контактів правоохоронців з бізнесом.

«Члени Американсько-української ділової ради (USUBC) вітають створення Бюро економічної безпеки (БЕБ), органу який повністю відповідає міжнародним стандартам та в основі якого є метод роботи побудований в першу чергу на аналітиці. Аналіз даних є центральним елементом роботи провідних організацій в країнах ЄС та зокрема у США.

Американсько-українська ділова рада (USUBC) завжди підтримує створення прозорих правил для бізнесу та чесної конкурентної політики. Важливою складовою співпраці бізнесу та БЕБ є комунікація та співпраця, яка допоможе знизити рівень тіньової економіки.

#україна #беб #бізнес #корупція

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Введіть свій коментар!
Введіть тут своє ім'я