Економіка Як українська влада наживається на видачі довідок та паспортів

Як українська влада наживається на видачі довідок та паспортів

356
0

Заробляння на комфортних умовах при наданні адміністративних послуг, тобто, при видачі довідок, виписок з держреєстрів, паспортів тощо – на захід від наших кордонів вважається неприйнятним.

Бо якісний сервіс – це обличчя держави.

Але українська влада придумала, що своїм обличчям можна торгувати – і продавати комфорт на додачу до виписок, довідок і паспортів.

Чому західні уряди апріорі забезпечують комфорт при наданні адмінпослуг?

У країнах цивілізованого світу влада турбується, щоб громадяни при отримуванні адміністративних послуг: 
– не вистоювали черг, 
– не наражались на корупційні ризики в закритих кабінетах чиновників, 
– одержували необхідний документ або відповідь максимально швидко і за мінімальної кількості відвідувань.

Саме тому в Канаді, США та країнах ЄС функціонують так звані “єдині офіси”, або ж one-stop-shops.

Громадяни приходять в одне просторе приміщення без кабінетів, як правило, в муніципалітеті, і за електронною чергою потрапляють до столів персоналу, де можуть отримати усі необхідні адміністративні послуги одночасно – зареєструвати народження дитини, зареєструвати бізнес, замовити закордонний паспорт чи ID, зареєструвати автомобіль, отримати водійське посвідчення тощо.

І тут важливий аспект! Кошти особа сплачує лише за саму адміністративну послугу, у визначеному законодавством розмірі. І ніяких додаткових поборів.

Чому? А тому, що в розвинених країнах є загальноприйнятним, що держава апріорі має забезпечувати якісний сервіс громадянам, і це не потребує додаткової оплати.

Забезпечувати надання адміністративних послуг в цих країнах можуть і приватні провайдери – але будь-яких додаткових коштів вони стягувати не можуть, як-от в Канаді.

Чому в Україні за гідне ставлення до себе з боку влади громадяни мають платити?

В Україні поступово відкриваються центри надання адміністративних послуг (ЦНАП), багато з яких відповідають європейським стандартам.

Як приклад, у Луцьку ЦНАП являє собою просторе приміщення без кабінетів, з електронною чергою і широким асортиментом послуг, які особа може замовити одночасно, в тому числі за принципом “життєвої ситуації” – наприклад, зареєструвати місце проживання новонародженої дитини, і тут же замовити державну допомогу у зв’язку з її народженням.

Цей ЦНАП вже давно забезпечує видачу закордонних біометричних паспортів – і без додаткових поборів, як у розрекламованому ДП “Документ”.

У ЦНАПі Рівного чи Вінниці можна зареєструвати місце проживання за 15-20 хвилин. Жодних додаткових коштів за комфорт сплачувати не потрібно.

Але чому у багатьох містах України громадяни досі не можуть швидко та зручно отримати послуги у ЦНАП? Є дві причини.

1. Через нерозуміння та відсутність політичної волі місцевих голів та голів райдержадміністрацій.

У деяких містах та районах, ЦНАП являють собою лише вивіску на приміщенні – однак всередині ані необхідних послуг, ані належних умов.

2. Через відсутність узгодженої та послідовної державної політики у цьому напрямі.

Наприклад, Міністерство внутрішніх справ, Державна міграційна служба та Київська обласна рада і ОДА обрали політику комерціалізації адміністративних послуг. Звідусіль лунає реклама – чи-то державного підприємства “Документ”, чи-то сервісних центрів МВС. А нещодавно київська обласна влада з помпою розрекламувала відкриття комунального підприємства “Готово”, на яке витратили 30 мільйонів бюджетних коштів. Хоча за ці кошти можна було б зробити 15 належно облаштованих районних ЦНАПів у Київській області!

У цих підприємствах, на відміну від ЦНАП, громадяни мають додатково доплачувати кошти за якісне обслуговування.

Так, в ДП “Документ”, окрім оплати послуги за оформлення закордонного паспорта, ви маєте сплатити ще 350 гривень за розрекламований “комфорт і швидкість”. Ці гроші до державної скарбниці не надходять.

Чи не тому влада так поспішила під соусом “безвізового режиму” його легалізувати, прийнявши закон 3224? Можна прогнозувати, що такі додаткові платежі вимагатимуть з громадян і у підприємстві “Готово”, і як це вже відбувається в Центрі обслуговування громадян Одеської ОДА.

А створюються ці підприємства за рахунок коштів платників податків.

Лише на створення сервіс-центру “Готово!” у Києві із бюджету Київської області – тобто, з податків мешканців столичної області – витратили, зі слів заступника голови Київської ОДА Льва Парцхаладзе, 30 мільйонів гривень.

Як має бути?

Українці апріорі заслуговують на гідне ставлення до себе в органах державної влади. Ми маємо розуміти, що комфортні умови надання адмінпослуг держава цілком здатна і мусить забезпечувати без додаткових поборів. Має бути лише злагоджена співпраця, воля і бажання центральної та місцевої влади.

Необхідно інтегрувати зусилля та ресурси для створення “єдиних офісів” при органах місцевого самоврядування та РДА – а не розпорошувати їх та проводити сумнівні експерименти.

Саме тому розвиток мережі належно облаштованих ЦНАП – ключовий напрям реформування системи надання адміністративних послуг. Замість державних чи комунальних “підприємств-паразитів”, краще вже дозволити приватним провайдерам надавати адмінпослуги.

Однак виключно за умови справляння коштів тільки за ці послуги – тобто за принципом єдиної ціни, незалежно від суб’єктів їх надання.

www.epravda.com.uа

 

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Введіть свій коментар!
Введіть тут своє ім'я