Інститут оскарження порушеного права на доступ до публічної інформації до омбудсмана є корисним можливим замінником звернення до суду.
Інститут оскарження порушеного права на доступ до публічної інформації до омбудсмана є корисним можливим замінником звернення до суду.
В законодавстві України відбулись зміни, відповідно до яких скарги щодо порушення права на доступ до публічної інформації і притягнення до адміністративної відповідальності подаються тепер не до прокуратури, а до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Протоколи про правопорушення тепер також мають право складати саме уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Ми радимо звернутись за захистом свого порушеного права спочатку саме до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, а не до суду.
Як скаржитись
У скарзі, серед інших відомостей, повинно бути зазначено:
кому ви скаржитесь (Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, вул. Інститутська, 21/8, м. Київ, 01008)
ваші ПІБ, телефон, е-мейл, поштова адреса
опис запитуваної інформації або документів і відомості про розпорядника публічної інформації, до якого ви звернулись з запитом (докласти копію вашого запиту)
посилання на лист-відповідь розпорядника інформації (з додаванням його до скарги) і опис його змісту із зазначенням причини ненадання публічної інформації
прохання провести перевірку на предмет вчинення адміністративних правопорушень посадовими особами розпорядника публічної інформації у зв’язку з відмовою у наданні публічної інформації/документів
прохання притягти до адміністративної відповідальності осіб, які протиправно обмежили доступ до публічної інформації/документів
прохання направити до розпорядника публічної інформації акти реагування на порушення права на доступ до публічної інформації з метою їх усунення та надання запитуваних відомостей/документів.
опис додатків, дату і підпис
Які правові акти можуть бути використані для посилення скарги та її обґрунтування
Згідно з п. 8-1 частини 1 статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) у справах про правопорушення, передбачені статтею 212-3 КУпАП (крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»), протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Пункти 11, 12, 14 частини 1 статті 13 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» передбачають, що Уповноважений Верховної Ради України з прав людини має право, зокрема:
направляти у відповідні органи акти реагування Уповноваженого у разі виявлення порушень прав і свобод людини і громадянина для вжиття цими органами заходів;
перевіряти стан додержання встановлених прав і свобод людини і громадянина відповідними державними органами, в тому числі тими, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, здійснюють виконання судових рішень,
вносити в установленому порядку пропозиції щодо поліпшення діяльності таких органів у цій сфері;
здійснювати інші повноваження, визначені законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України «Про Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини» зазначений закон поширюється на відносини, що виникають при реалізації прав і свобод людини і громадянина між громадянином України, незалежно від місця його перебування, іноземцем чи особою без громадянства, які перебувають на території України, та органами державної влади, органами місцевого самоврядування та їх посадовими і службовими особами.
Яким може бути результат оскарження
Результатом оскарження має бути поновлення порушеного права (надання Вам запитуваної інформації), а також може бути застосовано адміністративне покарання до конкретного порушника – розпорядника публічної інформації.
Джерело: anticorruption.in.ua