На голову Новини Судова реформа: про незалежність служителів Феміди не йдеться – експерт

Судова реформа: про незалежність служителів Феміди не йдеться – експерт

70
0

Проект закону про зміни в судовій системі України містить безліч норм, які можуть бути використані виключно як важелі тиску на суддю, заявив в ефірі радіостанції Голос Столиці старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.

Проект закону про зміни в судовій системі України містить безліч норм, які можуть бути використані виключно як важелі тиску на суддю, заявив в ефірі радіостанції Голос Столиці старший партнер адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростислав Кравець.

 

 

Кожна нова влада в Україні традиційно проводить судову реформу. Винятком не став і прихід нинішнього керівництва країни. Суспільству навіть роз’яснення дають однакові – ми живемо погано, тому що суди не працюють за законом, тому що судді беруть хабарі, і панацеєю від цих бід нам пропонується чергова реформа. При цьому покарання реальних суддів-корупціонерів завжди залишається «за дужками».

 

Про судову систему українського зразка радіостанція Голос Столиці поговорила зі старшим партнером адвокатської компанії «Кравець і партнери» Ростиславом Кравцем.

Як ви ставитеся до чергової реформи?

 

– Згідно з Конституцією, влада у нас ділиться на три гілки – законодавчу, виконавчу та судову. Бажано, щоб всі ці гілки були незалежні одна від одної, щоб одна гілка не мала значного впливу на іншу гілку, що у нас до останнього часу з судовою гілкою влади і відбувалося. Тобто, будь-яка виконавча влада намагалася максимально підім’яти під себе судову, ставити різні перепони, умови оплати праці суддям, правила призначення на посаду та звільнення, притягнення до дисциплінарної відповідальності, для того щоб мати максимальний вплив на судову систему, щоб іменем України приймати рішення, які їм вигідні. Що стосується хабарництва, неправосудних рішень – мені важко це оцінювати, я кожен день по кілька разу буваю в різних судах, і я цього не спостерігаю.

Які неясності і протиріччя в нових змінах?

 

– Наприклад, господарські суди прибрали, але господарсько-процесуальний кодекс залишили. Що з ним робити і яким чином розглядатимуться господарські спори – неясно. Такий от провал.

 

Виходить, що методологія є, а її реалізації на практиці немає?

– На жаль. Чого хоче домогтися нинішня влада – незрозуміло. Вже неодноразово заявлялося, що для викорінення корупції в судах, необхідно підвищити зарплату. Хоча зараз уряд її знизив. Навіщо він це зробив – незрозуміло. Судді в січні отримали 6 тисяч гривень. Це теж непогані гроші, але вони не відповідають навантаженню на суддів. Наприклад, у районних судах Києва в день розглядається по 30-40 справ. Мені слабко представляється можливим, як на ці гроші прожити в Києві при такому обсязі роботи, і коли ти не маєш права ще де-небудь працювати.
Також додали підставу для відводу судді – у разі, якщо він є свояком. Що таке свояк? Це тільки в народному фольклорі зустрічається. Дивно, що не додали, що якщо являєшся кумом, то ти не можеш вести судочинство. Тобто, я розумію, коли близькі родичі, син, мама, дід, бабуся, але коли ще додали свояків – сумно від цього стає. Таке враження, що той, хто це писав, читав дуже багато художніх книг, а не юридичних. Коли читаєш цей проект закону, розумієш, що він максимально спрямований на те, щоб позбавити суддів певної незалежності у прийнятті рішень, щоб був величезний вплив ззовні. За допомогою тієї ж виконавчої влади, або під виглядом громадської думки, або ГПУ, яка у нас як флюгер – в яку сторону вітер подув, в ту сторону ГПУ і повертається.

Про відповідальність суддів за свої рішення. У нас суддя приймає рішення, а насправді він за нього не несе відповідальності. Щось зміниться?
– Необхідно буде довести грубе порушення або винесення завідомо неправосудного рішення для притягнення судді до кримінальної відповідальності, або непродовження йому п’ятирічного терміну у зв’язку з великою кількістю порушень, скарг тощо. Але знову ж таки – це може бути використано виключно як важіль тиску на суддю.

Судді в Україні живуть в особняках, мають хороші машини, їдять в шикарних ресторанах. Як можливо вести такий спосіб життя на зарплату в 6 тисяч гривень?

– Нехай правоохоронці перевіряють і задають йому конкретне питання. Нехай судова адміністрація ставить йому конкретне питання. Такі питання варто ставити не тільки судді, а й будь-якому чиновнику. Якщо чиновник не зможе пояснити, звідки у нього такі витрати, де він отримав доходи, то це є підставою для звільнення. Але на цю проблему треба дивитися в комплексі, тому що ми намагаємося вирвати деякі питання з контексту, і при цьому всю злість змістити на суддів, що судді в усьому винні – винні в АТО, у безробітті, у спаді економіки, в курсі долара. Так не можна.

Якщо подивитися на світову практику, то перелік покарань для суддів набагато ширший…

 

– Наша реформа також передбачає притягнення за різні порушення. Але формулювання іноді абсолютно незрозумілі. Наприклад, от така норма: підставою для дисциплінарної відповідальності судді є допущена суддею недобросовісна поведінка під час перевірки його добросовісності уповноваженим на це законним органом. Я разів п’ять читав, але не зрозумів, що мав на увазі законодавець.

 

Источник: Голос Столиці

 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я