На голову Новини Судний день для суддів

Судний день для суддів

80
0

Політиків позбавлять змоги впливати на служителів Феміди 

В Україні триває боротьба із двома головними ворогами: зовнішнім — російською агресією і внутрішнім — корупцією. Для подолання другого ворога потрібен передовсім справедливий суд. Хоч би як намагалися правоохоронні органи знайти й покарати злочинців, усі старання будуть марними, якщо суди їх виправдовуватимуть. Не секрет, що саме завдяки діяльності деяких служителів Феміди під сміхотворні застави виходять корупціонери, які використовують це як шанс уникнути відповідальності, зникнувши в невідомому напрямку.

Наслідуючи поліцію

В Україні думки щодо судової реформи розділилися. В Адміністрації Президента підготували проект змін до Конституції в частині правосуддя, яким передбачено переатестацію чинних суддів. Натомість громадськість та деякі народні депутати вважають: щоб суди стали справедливими, потрібні радикальніші кроки.

«Судова реформа визначатиме майбутній розвиток нашої держави. Тому започаткований Президентом конституційний процес щодо так званої реформи судочинства, на думку нашої фракції, недостатній. Оскільки він являє собою, скажімо так, косметичний ремонт, проте система потребує капітального. На нашу думку, наявні в нинішньому судочинстві проблеми потрібно розв’язувати рішучими методами, — впевнений народний депутат член Конституційної комісії Леонід Ємець. — Провівши лише косметичну реформу, ми не отримаємо справедливого і чесного суду. Вибачте, але чинних суддів жодні реформи не здатні змусити здійснювати справедливе судочинство. Адже більшість їх приходила на посади за гроші. Не відкрию великого секрету, сказавши, що адвокати знають, скільки і куди потрібно було занести грошей, щоб отримати посаду судді. Тому не дивно, що судді чинять правосуддя, керуючись не прин?ципами справедливості, а бажанням поповнити персональний гаманець і гаманець свого покровителя».

Тож уряд виступає за повну заміну суддівського корпусу. Це не повинна бути переатестація, оскільки з чинними суддями каші не звариш. Тому щоб суди справді були справедливими і в них працювали чесні фахівці, потрібно йти шляхом, схожим на той, який долає ДАІ, реформуючись у поліцію.

 

Фото з сайту visualphotos.com

 

Достойна заміна

Лунають заяви, що в Україні не знайдеться понад 8 тисяч юристів, які здатні замінити звільнених суддів. Проте експерти кажуть, що це не так. «Українські виші щороку випускають 12 тисяч юристів, ще є кандидати і  доктори юридичних наук. Не кажу про 20 тисяч адвокатів та 8 тисяч нотаріусів — усі вони здатні чесно працювати на Українську державу, — переконує Леонід Ємець. — І зможуть це робити, оскільки передбачається, що оновлення суддівського корпусу відбуватиметься разом із поліпшенням соціальних стандартів. Передовсім ідеться про виплату достойної зарплати, яка дасть змогу працювати і не думати, де знайти гроші, щоб забезпечити сім’ю».

Другий елемент реформи судочинства — запровадження так званої триланкової системи.

— Має бути перша інстанція, у разі потреби — апеляційна і касаційна, — наголошує радник міністра юстиції народний депутат Андрій Помазанов. — Жодні спеціалізовані суди в Україні не потрібні.

Ще один дуже важливий елемент оновлення судової системи полягає в тому, щоб позбавити суддів політичного впливу. Це стосується парламенту й Президента і будь-яких інших органів. «Адже нині саме Президент призначає всіх суддів на 5-річний випробувальний термін. Відповідно суддю може звільнити чи перевести теж Президент. Це викликає певні зауваження з юридичного погляду. Адже рівень впливу на служителя Феміди, який працює протягом випробувального строку, видно неозброєним оком, — каже Леонід Ємець. — Також нині парламент задіяний у процедурі призначення і звільнення судді. Цього теж треба позбуватися. Суддею має ставати та людина, яка склала іспити, пройшла майнову та люстраційну перевірку і відповідає високим критеріям судді. Такого фахівця слід автоматично призначати на вакантну посаду. Жоден політичний орган — чи парламент, чи Президент — не має права приймати рішення, стане ця людина суддею чи ні. Якщо йдеться про такі церемоніальні функції, як право підписувати призначення судді за результатами конкурсу, ми вважаємо це зайвим. Адже живемо не в монархії, а в демократичній державі. Попередній Президент використовував це право у власних інте?ресах».

«Ми пропонуємо прибрати з Конституції будь-який політичний вплив на суддю під час його призначення, переміщення з посади на посаду, кар’єрного зростання чи звільнення, — наголошує міністр юстиції Павло Петренко. — Цього можна досягти лише тоді, коли всі функції буде передано оновленому складу Вищої ради юстиції. Можливо, цей орган називатиметься трохи інакше. І він буде позбавлений політичних впливів. Більшість у ньому мають становити судді, які пройшли конкурсний добір. Ці механізми запускатимуться після оновлення всієї кадрової системи».

Поетапне оновлення

Усі перелічені зміни вивчила Венеціанська комісія. Її експерти надали позитивні висновки розробленим змінам до Конституції України, які забезпечать реформу судової системи та повне перезавантаження всіх суддів. Проте в комісії постановили, що повне оновлення судової системи можливе лише у винятковому випадку через затвердження змін до Основного Закону. Експерти ВК застерегли від миттєвого звільнення всіх суддів.

«Призначення суддів через публічні конкурси не суперечитиме основним стандартам Європейського Союзу. У разі створення нової структури судів доступ до суддівської системи повинні отримати і старі судді, і ті, хто раніше не працювали в системі. Вони під час відкритого конкурсу на рівних умовах визначатимуть, хто переможе та обійме посаду судді, — наголосив Павло Петренко. — Венеціанська комісія у висновку зазначила, що під час реорганізації й створення нової моделі судової системи держава має право здійснити перенабір суддів. Чинні судді мають право взяти участь у цьому. Через перенабір відкривається можливість оновлення судової системи».

Передбачається, що набиратимуть та звільнятимуть суддів поетапно. Тобто це не станеться в один момент і країна не залишиться без суддів: їх звільнять, але вони виконуватимуть свої обов’язки, доки не пройдуть конкурси на заміщення їхніх посад. Уся ця процедура займе приблизно рік-півтора. Спочатку звільнять суддів Верховного суду, згодом — апеляційного і всіх інших. Тож говорити про застереження ВК щодо одномоментності звільнення суддів недоречно, адже це не стосується викладених нами пропозицій.

«В Україні велике лобі, готове вдатися до будь-яких маніпуляцій та спекуляцій, щоб протистояти судовій реформі, — впевнений радник міністра юстиції народний депутат Ігор Алексєєв. — Воно спрямовано на те, щоб залишити закостенілу корумповану систему і не проводити реформу, надзвичайно потрібну країні. Позиція Прем’єр-міністра та міністра юстиції абсолютно зрозуміла: Україні потрібне повне перезавантаження суддівської системи».

Тепер, коли вже є висновки Венеціанської комісії, Президент повинен їх проаналізувати і підготувати кінцевий варіант змін (у частині правосуддя) до Конституції й передати їх до парламенту. Депутати висловлять свою позицію шляхом голосування. Сподіваємося, що вони оберуть шлях оновлення судової системи. Адже з таким рівнем довіри до судів, як в Україні — 5%, реформувати країну буде майже неможливо. 

ukurier.gov.ua

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

введіть свій коментар!
введіть тут своє ім'я