Економіка Нова стратегія “Нафтогазу”: чим більше інвестицій, тим менше видобуток!

Нова стратегія “Нафтогазу”: чим більше інвестицій, тим менше видобуток!

832
0

Стратегічна мета – енергетична незалежність нашої держави – відображена в Енергетичній стратегії України на період до 2035 р

Першочерговим (завданням) для будь-якої національної нафтогазової компанії є збільшення внутрішнього видобутку.

За словами керівника інтегрованого газового бізнесу НАК “Нафтогаз України” Андрія Фаворова, який представив “оновлену стратегію” видобутку газу, одним з факторів підвищення технологічних витрат природного газу під час його видобування є “зростання витрат газу на папері”. Тобто це зростання не є реальним фізичним збільшенням видобутку газу.

Оскільки зазначені виробничо-технологічні витрати є складовою загального звітного обсягу валового видобутку природного газу (в 2018 р це 15,5 млрд кубометрів), то реальний обсяг валового видобутку “Укргазвидобування” можна визначити тільки при відніманні таких “витрат газу на папері”. Отже, реальний обсяг видобутку може скласти не 15,5 млрд кубометрів, а близько рівня видобутку 2015-2016 рр. – тільки 14,6 млрд. Але саме за ці звітні 15,5 млрд кубометрів природного газу конкретні люди отримували конкретні винагороди. Винагороди – за невиконання програми збільшення видобутку газу і провал Енергетичної стратегії України на період до 2035 р

Розвиток енергетичної галузі в цілому і вітчизняного газовидобутку, зокрема, є запорукою розвитку економіки України, підвищення добробуту населення і гарантування енергетичної безпеки нашої держави.

Заступник міністра енергетики і вугільної промисловості України, а з недавніх пір і член наглядової ради НАК “Нафтогаз України” Наталія Бойко нещодавно заявляла: “Досягти енергетичної незалежності та безпеки – це не тільки усвідомлений вибір України, це стратегічна мета нашої держави”.

Цим планом були визначені конкретні терміни, індикатори та відповідальні за виконання першого етапу стратегії. У 2018-2020 рр. індикатором для ПАТ “НАК” Нафтогаз України “і ПАТ” Укргазвидобування “встановлено збільшення обсягів видобутку згідно цільових показників Концепції розвитку газодобувної галузі України, схваленої розпорядженням Кабміну від 28 грудня 2016 р №1079, зокрема, передбачена видобуток природного газу на рівні не менше 16,5 млрд куб.в 2018 р,18,2 млрд – в 2019-м і 20,1 млрд – в 2020 р.

Саме такі очікувані показники видобутку газу визначені і постановою Кабміну від 26 квітня 2017 р №351 “Про затвердження основних принципів здійснення державної власності щодо публічного акціонерного товариства” Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України”.

У свою чергу, саме на основі виконання урядової постанови №351 оцінюється робота наглядової ради і голови правління “Нафтогазу”. Заради досягнення високої стратегічної мети по повного покриття внутрішніх потреб у природному газі власними ресурсами менеджмент і наглядову раду НАК брали на себе конкретні зобов’язання щодо підвищення обсягів видобутку компанією “Укргазвидобування”. Зокрема, зобов’язання для наглядової ради “Нафтогазу” визначено постановою Кабміну від 19 липня 2017 р №526 “Про затвердження очікуваних показників роботи наглядової ради публічного акціонерного товариства” Національна акціонерна компанія “Нафтогаз України”, а зобов’язання для керівника “Нафтогазу” – розпорядженням уряду від 20 березня 2019 р №161-р. Згідно з цими зобов’язаннями наглядова рада і керівник “Нафтогазу” повинні забезпечити виконання очікуваних показників видобутку вітчизняного газу, визначених вищезгаданою постановою уряду №351.

Збільшення видобутку природного газу є одним з ключових показників ефективності (KPI), згідно з якими оцінюється результат досягнення мети, а саме – забезпечення енергетичної незалежності нашої держави відповідно до затвердженої Енергостратегії-2035.

Крім певної високої мети, показники KPI з видобутку газу мають також велике практичне (фінансове) значення для менеджменту “Нафтогазу”, оскільки є основою їх преміювання та виплати бонусів за рішенням наглядової ради.

Заявивши про стратегічну мету досягти видобутку в обсязі 20,1 млрд кубометрів газу до 2020 р, доцільно було б припустити, що і оцінка її досягнення буде мати найвищий пріоритет для уряду, наглядової ради і менеджменту “Нафтогазу”. Адже і глава наглядової ради НАК Клер Споттісвуд в своєму зверненні в річному звіті цієї компанії за 2017 р підкреслювала, що одним з першочергових питань для “Нафтогазу” є питання збільшення видобутку вуглеводнів в самій Україні. “Ми рішуче налаштовані завершити реформу і привести компанію і групу” Нафтогаз “до збільшення їх цінності на користь народу України”, – переконувала вона.

Але як насправді в Україні в умовах проведеної корпоративної реформи “Нафтогазу” виконують взяті на себе зобов’язання наглядова рада (включно з його незалежними членами) і менеджмент “Нафтогазу” і як збільшують цінність НАКу на користь народу України?

Яскравим прикладом такого “виконання” є представлена ​​22 липня 2019 р менеджментом “Нафтогазу” “оновлена ​​стратегія групи” Нафтогаз “в сфері видобутку газу”, яка, за словами керівника інтегрованого газового бізнесу НАКу А.Фаворова, була узгоджена наглядовою радою компанії.

Наведені в “оновленій стратегії” дані не тільки свідчать про невиконання показників видобутку газу, але і ставлять під сумнів звітні дані “Нафтогазу” за 2018 року про видобутку її дочірньою структурою – “Укргазвидобування” 15,5 млрд кубометрів газу. Саме цей обсяг зафіксований в затвердженому річному звіті “Нафтогазу”, і саме він був показником для преміювання та виплати бонусів менеджменту НАКу (див. Табл.)

Складовою валового видобутку природного газу, про який звітує “Нафтогаз”, є обсяги газу, які використовуються на виробничо-технологічні потреби (див. Табл. 2).

Саме динаміка і структура виробничо-технологічних витрат газу, які вперше були офіційно представлені “Нафтогазом”, дають підстави вважати, що ніяких 15,5 млрд кубометрів газу в 2018-му видобуто не було, а реальний видобуток може становити близько рівня 2015-2016 рр . – 14,6 млрд. Адже, за словами А.Фаворова, який представив “оновлену стратегію”, одним з факторів зростання в 2018 р щодо 2017 р вищенаведених технологічних витрат в три рази, витрат на геологічні дослідження – в 15 разів і на продувку свердловин – в 1,7 рази є “зростання витрат газу на папері”. Тобто це збільшення не є реальним фізичним зростанням видобутку газу. Якщо подивитися дані, наведені в табл. 2, то видно, що сумарний обсяг витрачання газу на технологічні потреби, геологічні дослідження і продування в 2018-м в порівнянні з 2015-2016 рр. збільшився в більш ніж десять разів, або на більш ніж 800 млн кубометрів.

Оскільки зазначені виробничо-технологічні витрати природного газу (частина з яких це “витрати газу на папері”) є складовою загального звітного обсягу видобутку (15,5 млрд кубометрів), то реальні обсяги видобутку “Укргазвидобування” можна визначити тільки при відніманні таких “витрат газу на папері”.

Яким насправді є реальний обсяг видобутку в 2018 р, може відповісти тільки менеджмент “Нафтогазу”, який зараз ніяк не коментує величину “витрат газу на папері”, але продовжує пафосно стверджувати, що в 2018-му досяг максимальних обсягів видобутку за останні роки . Можуть також відповісти на це питання наглядову раду “Нафтогазу” і Кабмін як єдиний його акціонер, ініціювавши відповідний аудит виробничо-технологічних витрат природного газу під час його видобування. Але зараз, здається, ні Кабмін, ні наглядова рада не мають бажання займатися цим питанням.

Однак саме видобуток цих 15,5 млрд кубометрів газу в 2018 р приймалася як показник при преміюванні і виплаті бонусів для менеджменту групи “Нафтогаз”. Саме ці 15,5 млрд кубометрів були узгоджені наглядовою радою як показник ефективності (KPI). Саме за ці звітні 15,5 млрд кубометрів газу конкретні люди отримували конкретні винагороди. Винагороди – за невиконання програми збільшення видобутку газу і провал Енергетичної стратегії України на період до 2035 р

Усвідомлюючи провал програми збільшення видобутку газу, наглядова рада “Нафтогазу” мав би ще в процесі її виконання, користуючись своїми повноваженнями і затвердженої інвестиційної політикою, адекватно реагувати, щоб “привести” Нафтогаз “до збільшення цінності на користь народу України”. Але протягом 2017-2018 рр. наглядову раду, провівши більше 30 засідань (в тому числі і позачергових на вимогу правління), не зміг дати оцінку невиконання плану реальних виробничих показників, як, схоже, не зміг кваліфіковано розібратися з реальними показниками видобутку природного газу. Так чого ж варті пафосні запевнення глави наглядової ради “Нафтогазу” пані Споттісвуд?

Навіть якщо вірити словам Андрія Фаворова про погодження наглядовою радою “Нафтогазу” “оновленої стратегії групи” Нафтогаз “в сфері видобутку газу”, логічним є запитання: як наглядова рада може погоджувати документ, який суперечить Енергетичній стратегії України до 2035 р, і стверджувати, що тепер одним з першочергових питань для національної нафтогазової компанії є не питання збільшення внутрішнього видобутку, а її фіксація на “базовому рівні”? І це після провалу розрекламованої попередньої програми збільшення видобутку 20/20?

Як за такий короткий період і наглядову раду, і менеджмент “Нафтогазу” змогли “перевзутися” і заперечувати власні переконання з приводу своїм першочерговим завдання – збільшення внутрішнього видобутку природного газу? Яка ціна їх обіцянкам, і чому ніяк не реагує український уряд?

Невже менеджери “Нафтогазу”, випускники програми MBA, дійшли до того, що при звіті про виконання планових показників з видобутку природного газу заради отримання премій і бонусів вдаються до давно відомим з радянських часів “припискам “?

Джерело