На голову Економіка Кабмін змінює правила пільгового проїзду!

Кабмін змінює правила пільгового проїзду!

171
0

Змінити склад

Йдеться про урядовий законопроект “Про внесення змін до деяких законів України щодо суспільно важливих послуги з перевезення пасажирів автомобільним і міським електричним транспортом”.

У пояснювальній записці міністр інфраструктури Владислав Криклій аналізує ситуацію з перевезеннями. На його думку, там купа проблем:

  • недолік сучасних великогабаритних транспортних засобів (в тому числі з низьким дном для задоволення потреб осіб з обмеженими можливостями);
  • нестабільний графік руху;
  • недосконалий механізм компенсації витрат підприємств пасажирського транспорту на перевезення пасажирів пільгових категорій;
  • зменшення кількості платоспроможних пасажирів.Транспорта реформа. Досвід Вінниці.

Автобусам “зелене” світло, маршрутки не котять

Нарікаючи про морально застарілий рухомомий склад (більше 10 років експлуатації, 22 посадочних місця), Владислав Криклій розкрив ще одну проблему. Якщо ігнорувати все перераховане вище, “як наслідок, пошириться заміна громадського транспорту особистими автомобілями, що може привести до погіршення екологічної ситуації в країні, зростання витрат від ДТП, нестачі вулично-дорожньої мережі в містах країни”.

Виходячи з додатку до проекту, передбачається зробити акцент на розширенні мережі автобусних маршрутів, а також на рівний доступ всіх учасників ринку до організації перевезень пасажирів. Тобто всі перевізники (а не тільки комунальні) зможуть брати участь в конкурсі на такі послуги для міста або іншого населеного пункту. У поясненні вказано – таке рішення створить нові робочі місця, стабілізує перевезення і, важливо, здешевить проїзд.

При новому розкладі маршрутки можуть або зникнути з вулиць або їх кількість помітно скоротиться.

А заплатити?

І ось тут криється головне ноу-хау проекту. Владислав Криклій пропонує, щоб перевезення пасажирів фінансувалися з місцевих бюджетів через публічні закупівлі. Це в корені міняє фінансування проїзду пільговиків.

Згідно із законодавством, право на безкоштовний проїзд в громадському транспорті мають ряд категорій громадян. У їх числі інваліди, ветерани АТО, деякі держслужбовці. На практиці постійно спалахують конфлікти через проїзд таких пасажирів. Водії маршруток просто не хочуть їх везти.

Дістається не тільки беззахисним пенсіонерам. У лютому минулого року в Дніпрі водій маршрутки відмовився везти ветерана АТО. На його захист встали інші пасажири, справа ледь не переросло в бійку. У місті відбувся мітинг з вимогою звільнити водія. У Києві в тому ж місяці водій маршрутки виштовхав двох дівчат-льготніц на мороз. У квітні 2020 року в Маріуполі кондуктор зажадав сплатити проїзд у ветерана АТО і двох пенсіонерів посилаючись на карантин.

“Щоб ви розуміли, 80% скарг виникають між водіями та особами, які користуються пільгами. Але пільговики їздять, а за них ніхто нікому нічого не платить, – розповів голова Громадської спілки” Асоціація перевізників міста Києва та Київської області “Ігор Мойсеєнко. – Жодної копійки – за весь період існування цієї сфери в місті Києві! “На транспорті у Вінниці відсьогодні дозволено їздити лише за спецпропусками

Як заплатиш – так і і поїдеш

За його словами, компенсації за провезення пільговиків отримує тільки КП “Київпастранс”: два мільярди гривень за пільговиків та один мільярд – за регулювання ціни (проїзду). Через те, кому платити за пільговий проїзд, в минулому році було реалізовано кілька конфліктів і між владою. Наприклад, “Укрзалізниця” заявила, що влада Харкова не компенсували проїзд пільговиків в електричках. У київської влади була дискусія з урядом. Київ хотів ввести єдиний проїзний квиток: пільгами на проїзд користувалися б тільки кияни, приїжджі – ні. Однак відклав рішення, чекаючи від Кабміну поправок про пільговий проїзд. 24 грудня 2020 року Віталій Кличко заявив, що пільговий проїзд продовжений на 2021 рік, але підкреслив – питання взаємодії між місцевою владою і державою досі не врегульовано.

Законопроект Криклія якраз і вносить ясність у це питання. Пропонується суспільно важливі послуги перевезення (в які входять перевезення осіб з інвалідністю, з порушеннями зору) оплачувати з місцевих бюджетів. Місцева влада як замовник визначає види і обсяги пільгових перевезень. Вона ж приймає порядок компенсації перевізникам збитків від таких перевезень. При цьому особливо обмовляється, що перевізник, який виграв конкурс в тому чи іншому місті, не має права відмовитися від пільговиків. Все обумовлюється в договорі, який укладається між місцевою владою і перевізником.

Звідки гроші? У пояснювальній записці міністр пояснює – на початок року в місцевих бюджетах утворилися надлишки. Їх розподіл – компетенція місцевої влади. Ось і ресурс.

Ніжками, ніжками

Перехід до закупівлі місцевою владою послуг з перевезення пасажирів, та ще на конкурсі, куди всім рівний доступ, дійсно може поліпшити ситуацію, розповів голова Громадської спілки “Асоціація перевізників міста Києва та Київської області” Ігор Мойсеєнко. У всякому разі, можна сподіватися на оновлення рухомого складу, в тому числі, і багатомісними автобусами. А також на компенсації за пільговий проїзд. Перевізників, в принципі, ця схема влаштовує. Вони готові обладнати маршрутки валідаторами: “Коли буде покупка транспортної послуги, питання пільговиків не стосуватиметься перевізників”.

Ігор Мойсеєнко підкреслює, що, судячи з досвіду Варшави, міські перевезення навряд чи будуть прибутковими: наприклад, місто платить за маршрут 100 тисяч євро, а збирає як оплату за проїзд 30 тисяч євро. Зате все кошти, сплачені пасажирами, залишаться в бюджеті міста.

Тому на практиці може виникнути одне “але”. “Я боюся, ми можемо впертися в те, що у міста немає грошей, і місто може сказати:” ці маршрути мені потрібні, а ці – ні “, або” працюйте як можете, або це все взагалі закриється. А так, якби були кошти, ми б закупили і автобуси побільше. Хіба ми не хочемо? “- підкреслив експерт.Вінниця.info | Транспорт і дороги Вінниці визнали найкращими в Україні.  Народний рейтинг

Питання щільності

Стосовно до пільговиків, на жаль, зовсім не розглядається важливий аспект проблеми, зазначає в коментарі адвокат, керуючий партнер адвокатського бюро Вадим Володарський. На його думку, ситуація, коли то, за що інші платять в повному обсязі, якась категорія громадян, відібрана за яким би то не було ознакою, отримує безкоштовно або за меншу ціну, – фактично грубо порушує вимоги статті 24 Конституції в частині рівності громадян або заборони привілеїв чи обмежень за будь-якою ознакою. “Адже право отримувати безкоштовно то, за що платять інші, – за своєю суттю саме – привілей і дискримінація всіх інших, хто платить”, – підкреслює юрист.

Як би там не було, а пільги на проїзд зафіксовані в законодавстві і не можуть бути скасовані. Тому перехід на фінансування їх як складової послуги перевезення, бути може, і має сенс.

Однак експерт звертає увагу на іншу особливість законопроекту – акцент на автобусах більшої місткості і на громадському транспорті в принципі. “Вони доцільні далеко не на всіх маршрутах, але справа навіть не в цьому. Технічна характеристика подібних транспортних засобів передбачає щільність людей до 10 осіб на 1 кв. м в салоні. Такі умови в принципі несумісні з елементарним комфортом і людською гідністю. Куди більш щадні умови по щільності людей в тюрмах – прирівнюються до тортур. У маршрутках щільність людей все-таки нижче “, – відзначає він. Тим більше в карантин, коли висока щільність пасажирів на площу транспортного засобу буде сприяти зараженню ковідом.

“Тому орієнтація на транспорт великої місткості, як і взагалі політика протекції громадському транспорту на шкоду використанню транспорту особистого, по суті справи, вкрай шкідлива з точки зору здоров’я населення”, – вважає Вадим Володарський.

Операція “монетизація”

Суть проекту зводиться до “монетизації” пільги на проїзд. Вони хоч і прописані в законодавстві, а значить, є обов’язковими, – коштують грошей. Яких? До сих пір точних розрахунків з усіх ключових пільг немає. Схема Криклія дозволить хоча б приблизно визначити ціну пільгових перевезень в масштабах населених пунктів. Але знову ж таки – як?

В Україні досі проблеми з монетизацією житлових субсидій, державної допомоги та пільг в оплаті комунальних послуг. Якщо парламент прийме проект, до них додадуться й питання щодо проїзду. Зараз всі вони вирішуються на місці і в довільному порядку. У конфлікті “водій – пасажир” в кожному конкретному випадку можуть спрацювати якісь правила, які негласно встановлені перевізником, а можуть і не спрацювати, якщо на бік пільговика встануть інші пасажири в салоні. Тим часом місто щось комусь за пільговий проїзд все ж компенсує.

З прийняттям законопроекту саме місто буде вирішувати – кому і скільки. І головне – за які суспільно значимі послуги. Адже місцева влада завжди зможе послатися на дефіцит бюджету. Або передбачити ті ж валідатори, або за своєю методикою визначити, скільки їздити пільговику, і дати йому живі гроші. Цю схему можна назвати транспортної децентралізацією. Хороша вона чи ні, визначить парламент. З урахуванням посилань на європейське законодавство, перспективи на прийняття у законопроекту високі, а перспективи на безкоштовний проїзд – залежать від обсягів конкретного місцевого бюджету і щедрості влади.

Джерело

#влада #КМУ #міськрада #пільговики #корупція