Новини Медична реформа грузне в корупції?

Медична реформа грузне в корупції?

330
0

Медична реформа грузне в корупції?

Одним з ключових елементів медичної реформи стало ведення жорстких нормативів, за якими швидка допомога має приїжджати до хворого за 10 хвилин у місті, та за 20 хвилин в сільській місцевості. Зрозуміло, що якість українських доріг в поєднанні із середнім віком медичного автотранспорту робить виконання цієї задачі вкрай складною справою.

Для вирішення проблеми урядовці передбачили досить серйозні видатки на придбання нових автомобілів екстреної медичної допомоги. Та нещодавно на Вінниччині ці закупівлі опинились в центрі гучного корупційного скандалу. Правоохоронні органи повідомили про розкриття цілої афери внаслідок якої з бюджету мало не «упливли» понад 13 млн.грн.

«Злочинну схему зламали оперативники Державної служби боротьби з економічною злочинністю. Завдяки їх зусиллям договір було розірвано, а незаконне перерахування бюджетних коштів не відбулося. Наразі розпочато кримінальне провадження за ст.191 Кримінального кодексу України (Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем). Винним загрожує покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 12 років», – інформує Сектор зв’язків з громадськістю УМВС України у Вінницькій області.

Що ж сталося насправді, і про які зловживання заявляють правоохоронці? Виявляється, початком скандалу стали державні закупівлі 157 легкових санітарних автомобілів на 13 млн. 321 тис. грн. для потреб вінницьких медиків. Чиновниками з формальних причин було відхилено дві найдешевші цінові пропозиції, в наслідок чого комунальна установа переплатила принаймні 150 тис. грн., а ряд учасників цих торгів отримав підстави говорити про створення штучних бюрократичних бар’єрів з боку посадовців.

Угода укладена Комунальною установою «Авторемонтна База Закладів Охорони здоров’я» Вінницької облради із ТОВ «Богдан-Авто Київ» і викликала чимало запитань з боку правоохоронців, Антимонопольного комітету та інших фірм-учасників цього конкурсу.

Наприклад, згідно тендерної документації, пропозицію ПАТ «Ладасервіс» відхилили через те, що не всі сторінки їх заявки містили печатку та підпис уповноваженої особи. Також нібито не було представлено довідку про «не банкрутство». Але керівництво ПАТ запевнило нас, що такий документ в них був, але вони отримали його не в тій установи, в якій хотіли вінницькі чиновники. «Я міг підвезти цю довідку, але я теж розумію, що там з гори може хтось нажимав», – поділився своїми припущеннями з кореспондентом «CorruptUA» Валерій Іванкевич, заступник директор ПАТ «Ладасервіс». Саме його фірма запропонувала найнижчі розцінки за поставку автотранспорту (13 млн. 172 тис.грн.).
Економити бюджетні кошти у Вінниці не звикли

Свою незгоду з рішенням тендерної комісії висловило й керівництво іншого фаворита цих торгів – Автосервісної філії «Сфера-Авто» ПАТ «Українська автомобільна корпорація», яка оцінила вартість своєї роботи в 13 млн. 258 тис. грн. «Нам відмовили. Я так розумію тому, що нами були помилково подані деякі бухгалтерські документи від філії, а не від публічного акціонерного товариства. В протоколі розкриття, причиною була вказана невідповідність документації конкурсних торгів. Така собі зовсім абстрактна причина. Натомість в ТОВ «Богдан-Авто Київ» була дорожча пропозиція, і при тому всьому в них не вистачало одного з документів. І чомусь їхню пропозицію акцептували», – розповів нашому кореспондентові Юрій Павленко, заступник директора Автосервісної філії «Сфера-Авто».

Інша сторона конфлікту, замовник автотранспорту, директор КУ «Авторемонтна База Закладів Охорони здоров’я» Вінницької облради Петро Тіщенко в телефонній розмові з журналістом «CorruptUA» трактував ситуацію зовсім по іншому. «Вона не могла виграти тендер по тій причині, що їх об’єм фінансів тільки до 500 тис. грн., а там були мільйони. Якби вони стали переможцями, то поставляли нам цей транспорт п’ять – шість років. Тому, по цій причині і вибрали іншого учасника, який мав фінансовий оборот більшій ніж в попередника», – розповів пан Тіщенко.

З’ясувати правду та поставити крапку в цих суперечливих інтерпретаціях керівництво фірми «Сфера-Авто» вирішило за допомогою скарги до компетентних органів. В результаті в ситуацію втрутився Антимонопольний комітет України, який своїм рішенням №1294-р від 29 листопада 2012 р. зобов’язав Авторемонтну Базу відмінити процедуру цієї закупівлі.

Цікаво, що серед іншого Антимонопольний комітет підтвердив слова Юрія Павленко, відносно того, що в ТОВ «Богдан-Авто Київ» дійсно бракувало необхідних документів. Ось така вийшла дивна ситуація, одним брак потрібних документів не завадив перемогти, а інших навпаки зняли з участі, навіть незважаючи на можливість серйозно заощадити бюджетні кошти.
Чиновники ігнорують Антимонопольний комітет

Найбільш дивує той факт, що чиновники замість виконання рішення Антимонопольного комітету та оголошення нового відкритого конкурсу, вирішили здійснити закупівлю в одного учасника. Щасливчиком стало ТОВ «Богдан-Авто Черкаси». Рішення обґрунтовувалось наявністю «нагальної потреби» у вигляді необхідності освоїти кошти державної субвенції до кінця 2012 р.

Чиновники послалися і на п. 3 ч. 2 ст. 39 Закону України «Про здійснення державних закупівель». Відповідно до цієї статті закупівлі в одного учасника можливі як виняток у разі наявності нагальної потреби в зв’язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, які «унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів, зокрема пов’язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, а також наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам».

Подібні обґрунтування виглядають більш ніж абсурдними, адже жодних вищевказаних обставин на Вінниччині не було! Регіон оминули і надзвичайні ситуації, і техногенні катастрофи. Не було й підстав пов’язаних з наданням гуманітарної допомоги.

В цьому законі відсутнє і таке визначення «нагальної потреби» як необхідності до кінця бюджетного року освоїти кошти державної субвенції. Також жодним чином не пояснюється чому автотранспорт вирішили придбати саме у ТОВ «Богдан-Авто Черкаси», а не в будь якої іншої фірми, що може запропонувати нижчу ціну.

Взагалі незрозуміло чому вінницькі чиновники так заповзято встають на сторону ТОВ «Богдан-Авто Черкаси» та ТОВ «Богдан-Авто Київ», що входять в структуру корпорації «Богдан». Яка за інформацією з відкритих джерел пов’язана з відомим політиком та мільярдером Петром Порошенко. До речі, в 2012 р. пан Порошенко був чинним Міністром економічного розвитку та торгівлі України, а невдовзі він був обраний народним депутатом по мажоритарному округу №12 (м. Вінниця).

Відомо, що й саму Вінницьку область часом називають регіоном із особливим впливом Петра Порошенко та його «команди». Чи вплинули якимось чином ці обставини на рішення Комітету з конкурсних торгів сказати важко. Цікавим видається той факт, що саме Міністерство економічного розвитку та торгівлі України своїм листом від 4 лютого 2013 р. підтвердило наявність підстав для застосування процедури закупівлі в одного учасника. Щоправда, на той момент Міністерство вже отримало нового очільника.

На сьогоднішній день КУ «Авторемонтна База Закладів Охорони здоров’я» Вінницької облради оскаржує рішення Антимонопольного комітету України в Окружному адміністративному суді м. Києва. Та чи змінить щось рішення суду? Наврядчи. Директор Авторемонтної бази заявляє, що автівки все одно закуплять, і для цього не потрібно проводити жодних нових тендерних процедур. «Зараз чекаємо на гроші, а я думаю, що вони будуть обов’язково. Медичні установи отримають транспорт як і заплановано», – розповів кореспондентові «CorruptUA» пан Тіщенко.
«Дружба» зі смаком бензину

Не менший інтерес викликають і проведені Авторемонтною Базою в 2011 – 2012 р.р. закупівлі пального. Переможцем яких за дивним збігом обставин завжди виявлялись далеко не найдешевші цінові пропозиції від приватного підприємства «АДІС». Скажімо, в серпні 2012 р. в цього підприємства було закуплено 41,6 тонн пального на суму в понад 393 тис. грн. Хоча серед наявних п’яти цінових пропозицій виставлених на участь в торгах ця фірма зайняло лише третю сходинку.

Згідно документації переможець торгів ПП «ТАУ-Поділля» чомусь «відмовилось» підписати договір про закупівлю відповідно до вимог документації конкурсних торгів. Та й після цього, перемогу віддали не другому ціновому фавориту торгів яким ТОВ «Глобал Нафта», а третьому за рейтингом учаснику. Як наслідок такої угоди було переплачено принаймні 20 тис. грн. бюджетних коштів. На перший погляд не багато, але враховуючи жалюгідний стан забезпечення медичного автотранспорту пальним, ця сума є більш ніж принциповою. Адже мешканці Вінницької області добре знають випадки, коли саме через брак пального до них вчасно не приїздили бригади швидкої допомоги.

За схожою процедурою відбувалися й інші торги. Наприклад, в квітні 2012 р. Авторемонтна База провела тендер із закупівлі 40,65 тонн рідких продуктів нафто перероблення (бензин А-95 та А-76 та дизельне пальне) на понад 419 тис.грн. Переможцем торгів була визначена пропозиція від ПП «АДІС», знову ж таки дорожча від пропозиції ПП «ТАУ-Поділля». Ціни в середньому відповідали ринковим.

Загалом в 2012 р. КУ «Авторемонтна База Закладів Охорони здоров’я» Вінницької облради здійснила в даного ПП чотири закупівлі пального на загальну суму в 1 млн. 575 тис. грн. Купували в цього підприємства і в минулі роки, наприклад в 2011 р. було 2 закупівлі загальним обсягом в 2 млн. 292 тис. грн. При укладанні всіх цих договорів Головою комітету з конкурсних торгів був заступник директора цієї установи Володимир Ткачук. Ось така дивна любов чиновника до окремої фірми!

Виникає логічне запитання, чому посадовці віддають перевагу саме цьому підприємству, можливо причина криється в кришталевій репутації та особливій якості пального? Може і так, чиновникам завжди видніше. Справедливості заради зазначимо, що в липні 2012 р. проти службових осіб ПП «АДІС» було відкрито кримінальну справу саме за ознаками злочину передбаченого ч.1 ст.204 Кримінального Кодексу України (незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів). За даними Єдиного державного реєстру судових рішень приводом до порушення справи стала заява генерального директора ПАТ «Вінницяобленерго», в якій він висловив підозри відносно того, що ПП «Адіс» постачає його підприємству неякісне паливо. Нібито в червні 2012 р. підприємство поставило замовнику 52 847 л. недоброякісного бензину на суму в понад 471 тис. грн.

Підставою до порушення кримінальної справи стали матеріали дослідчої перевірки, серед яких в наявності висновок спеціаліста № 1017 від 02.07.2012 року, згідно якого надані на дослідження зразки палива (відібрані з автомобілів належних ПАТ «Вінницяобленерго» завантажених пальним із ПП «Адіс») не відповідають нормам ДСТУ 4063-2001 «Бензини автомобільні».

Невдовзі директор ПП «АДІС» оскаржив постанову слідчого про порушення кримінальної справи в Ленінському районному суді м. Вінниця, але отримав відмову. Остаточну крапку в цій історії поставив Апеляційний суд Вінницької області, прийнявши ухвалу про закриття даного провадження. Суд послався на постанову старшого слідчого СУ УМВС України у Вінницькій області від 18 вересня 2012 р. про закриття кримінальної справи.

Ось такі незвичайні історії відбуваються на Вінниччині навколо Комунальної установи «Авторемонтна База Закладів Охорони здоров’я», де десятки та сотні тисяч гривень безжально переплачують за санітарні автомобілі та бензин, а чиновники ще й судяться з іншими державними установами за право розбазарювати ці кошти.

Невідомо, чим завершиться порушена правоохоронцями кримінальна справа, та хто саме з посадовців буде притягнутий до відповідальності. Найсумніше в цій історії те, що заручником ситуації знову лишається і без того фінансово квола медична галузь, перспективи реформування якої стають все примарнішими. Хоча чиновники і запевняють, що лікарі попри все отримають обіцяний автотранспорт, питання, скільки саме при цьому буде розбазарено грошей, і як наслідок скільки людських життів буде загублено. 

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Введіть свій коментар!
Введіть тут своє ім'я