Економіка ДОЖИТИ ДО СТАРОСТІ? НЕ РЕКОМЕНДУЄТЬСЯ…

ДОЖИТИ ДО СТАРОСТІ? НЕ РЕКОМЕНДУЄТЬСЯ…

375
0

Страховий стаж для нарахування мінімальної пенсії урадом планується збільшити з 15 до 25 років

 Створюється враження, що українська влада і сама не знає, що робити з пенсійною системою, і якими шляхами її слід реформувати. Проте логіка дій уряду дозволяє припустити: усі зміни зведуться не до збільшення доходів Пенсійного фонду, а до подальшого урізування його витрат! А відтак – до подальшого погіршення положення простих пенсіонерів… Яка тут логіка? Ось яка…

І ВОВКІВ НАГОДУВАТИ, І ОВЕЦЬ НЕ СКРИВДИТИ?

Вже давно всім зрозуміло, що пенсійна система України знаходиться в катастрофічному, майже передсмертному стані. Її головними могильниками є загниваюча економіка, тіньовий сектор, що розрісся, а також міграційні процеси, що посилюються. Тут все просто і сумно одночасно: з тіньових зарплат (об’єми яких не зменшуються) не йдуть відрахування до Пенсійного фонду, а мільйони заробітчан годують пенсіонерів інших країн. Тих же, хто залишився в Україні і платить податки – критично мало: на 10 працюючих людей вже маємо 12 пенсіонерів, і цей розрив продовжує збільшуватися – природно, на «користь» людей (молодь валом валить за кордон) похилого віку. До речі, за світовими стандартами, для більш-менш стерпної роботи пенсійної системи необхідно, щоб на 10 працівників доводилося не більше 8 пенсіонерів (у нас – 12). Ще одне лихо пенсійної системи – низькі зарплати працівників : з платників єдиного соціального внеску 40% отримують хоч і підвищену, але все таки мінімалку (3200 грн). «Проблема низьких пенсій – наслідок відсталості економіки України. При низьких зарплатах не можуть бути високі пенсії», – констатує старший науковий співробітник Інституту демографії і соціальних досліджень Лідія Ткаченко. За її словами, відсталість української економіки можна помітити на-віть по структурі зайнятості населення – кожен четвертий українець (3,5 мільйона людей) працює у сфері торгівлі. І хоча влада ще нещодавно обіцяла, що після підвищення мінімалки гроші річкою потечуть в засіки Пенсійного фонду, проте і це виявилося брехнею. За розрахунками, підвищення мінімальних зарплат додасть до кінця року в «скарбничку» Пенсій-ного фонду усього лише близько 15 мільярдів гривен, що при загальному дефіциті в 140 млрд – як мертвому припарки. Якщо коротко, то картина вимальовується така: 10 працівників з низькими зарплатами – чисто фізично, ні при якому розкладі – не можуть утримувати 12 пенсіонерів. Тому держава вимушена фінансувати пенсії з бюджету, але проти цього категорично виступає МВФ. Як же українська влада збирається викручуватися з цієї ситуації – щоб і пенсії зберегти, і МВФ задовольнити?

КОМАНДА ЗГОРИ

Довгий час «батьки нації» бачили порятунок пенсійної системи у введенні другого – накопичувального рівня. Але зараз тональність висловлювань українських чиновників різко змінилася. І сталося це після недавньої заяви представника МВФ в Україні Рон ван Родена: мовляв, Україні доки не слід переходити до накопичувальної пенсійної системи через безлад в діючій солідарній системі. І ось вже Міністерство соціальної політики опублікувало заяву, з якої виходить : мовляв, голо-вною фішкою майбутньої пенсійної реформи буде зовсім не введення накопичувальної системи, а удосконалення діючої солідарної системи (коли усі працюючі платять внески, а гроші перерозподіляють між пенсіонерами).
Свої «5 копійок» вставив і міністр фінансів Олександр Данилюк : «Спочатку треба вирішити проблеми солідарної систе-ми, а потім думати, що робити з накопичувальним рівнем. Тут позиція МВФ і наша співпадають. Поки ми не стабілізуємо солідарну систему, ми не можемо собі дозволити грати в другий рівень, щоб не посилювати і без того складну ситуацію», – заявив чиновник. Втім, експерти вже давно говорили, що в нашій країні – з тотальним безладом, нестабільністю, коруп-цією і галопуючою інфляцією – про накопичувальний рівень навіть заїкатися не варто. Адже накопичувальні відрахуван-ня українців треба надійно інвестувати в економіку, щоб примножувати ці засоби, інакше їх просто « зжере» інфляція, і люди – учасники накопичувальної системи – на старість залишаться ні з чим. – Для ефективності накопичувальної системи треба, щоб доходність накопичувальних рахунків хоч би на 2% перевищувала річний рівень інфляції. А якщо врахувати, що у нас інфляція за останні три роки склала 79%, то уявіть, яка має бути доходність цих накопичувальних рахунків! Дру-гий момент: де в Україні зараз знайти такі сфери, куди вкладати і інвестувати гроші з цих накопичувальних фондів, щоб вони давали прибуток? Тому існують великі ризики, що накопичувальна система перетвориться на ще одну велику фі-нансову піраміду, які ми вже бачили в 90-х роках», – говорить експерт з соціальних питань Андрій Павловський. За його словами, в цьому плані вже є негативний досвід низки країн, зокрема – Польщі та Угорщини. Там на початку 2000-х років теж почали впроваджувати накопичувальні пенсійні системи, але коли вибухнула світова економічна криза 2008 року – їх заморозили (досі), оскільки система виявилася недієздатною. Що вже тоді говорити про Україну, де економічна криза перейшла в хронічний стан?

ШВИДКІ РІШЕННЯ

Якими ж шляхами влада збирається вирішувати проблеми солідарної пенсійної системи? Безумовно, найкращим рі-шенням було б скорочення до мінімуму тіньового сектора, оздоровлення економіки і відродження її передових галузей, створення нових високооплачуваних робочих місць, скорочення міграційних процесів, і так далі. Але оскільки для здійс-нення усіх цих заходів (навіть якщо припустити, що нинішня влада на це здатна) знадобиться багато років, то експерти пропонують ряд «швидких» рішень. В першу чергу вони торкаються питань економії і перерозподілу тих засобів, які вже є на даний момент. Наприклад, глава Українського аналітичного центру Олександр Охрименко пропонує скоротити жахливий розрив між «елітними» і «простими» пенсіонерами – на користь останніх. Адже в цивілізованій країні не може такого бути, щоб середня пенсія суддів складала більше 20 тисяч гривен, народних депутатів – 15-17 тисяч, а велика час-тина пенсіонерів животіла на 1300-1600 гривен. Крім того, слід зважено підходити до питань пенсійного віку для різних категорій трудящих – потрібно провести інвентаризацію усіх спецпенсій. В Україні їх регулюють 29 законів, причому один закон зачасту суперечить іншому. Ці закони потребують юридичної експертизи. Після інвентаризації пільгових пенсій, слід переглянути умови для спеціалістів, які раніше йдуть на пенсію. Потрібно дивитися конкретно: комусь змен-шити пенсійний вік на 5 років, а комусь – і додати 10 років. Наприклад, шахтар повинен йти на пенсію раніше, тому що не витягне фізично. Учитель теж. Відмінити пільговий вихід на пенсію всім і в один день не можна, – вважає експерт. Ще одним проявом несправедливості діючої системи є те, що «старі» пенсіонери отримують значно менше за «нових». Це пов’язано з тим, що в 2008-му коефіцієнт стажу (показник, який враховують при розрахунку пенсій) збільшили з 1 до 1,35 – старі пенсії не перерахували, а нові стали призначати з урахуванням нового показника. А ось голова Асоціації економіс-тів України Андрій Новак пропонує скасувати… сам Пенсійний Фонд. За наявними неофіційними даними, ця структура з’їдає до 30% пенсійних грошей. – Яким би не був дефіцит Пенсійного фонду – будь він 140 мільярдів, або 200 – він все одно покривається з Державного бюджету. Пенсійний фонд – це зайвий посередник. Абсолютно спокійно можна було б обійтися без цієї структури. Можна було б просто мати захищену процедуру через Держказначейство, за допомогою якої виплачувалися б пенсії, – заявив економіст. Є і інші «рацпропозиції». Наприклад, глава Української федерації страху-вання Галина Третьякова пропонує легалізовувати проституцію, наркоторгівлю, ігорний бізнес та продаж зброї. «Дуже часто я чую, що у нас немає коштів в державному бюджеті … Гроші можна знайти в легалізації тих видів діяльності, які реально існують, але не дають доходу до бюджету. Я маю на увазі… і повій, і зброю, і ігорний бізнес, і вирощування та продаж марихуани», – говорить Третьякова. За її твердженням, ці нелегальні галузі в Україні і так працюють, тому якщо все легалізувати, то можна наповнити державний бюджет великими податками, а це відповідно приведе до збільшення пенсій. Страшно навіть уявити наслідки такої легалізації в нашій країні, де градус агресії, насильства і бандитизму вже і так зашкалює, а правоохоронні органи практично не діють.

РЕЗЮМЕ

Підводячи підсумок, можна привести висловлювання виконавчого директора Фонду Блейзера Олега Устенко : «Для Ук-раїни є два шляхи. Перший – проводити структурні реформи і повністю перезавантажити економіку, проте, цей процес буде надскладний. Тоді, тут виникає інший шлях – підвищення пенсійного віку, щоб таким чином скоротити кількість самих пенсіонерів». Можна не сумніватися, що влада вибере саме другий шлях: під різними приводами і «вивісками» вона скорочуватиме кількість пенсіонерів. Це і відміна пільгового (дострокового) виходу для більшості категорій трудя-щих, і підвищення пенсійного віку, а також більш жорсткі умови виходу на пенсію для тих, хто не має повного стажу.

 
Олександр ПОЛУЯНОВ

НАПИСАТИ ВІДПОВІДЬ

Введіть свій коментар!
Введіть тут своє ім'я